Netflix tjekker seriers popularitet på piratsider

Streamingstjenesten Netflix kigger med på piratsider for at undersøge populariteten af film og TV-serier, når de skal vælge nyt indhold til tjenesten.

Nyt indholds popularitet bliver også tjekket på piratsider, inden det lander på de digitale hylder på TV- og filmstreamingtjenesten Netflix. Arkivfoto: Mike Blake / Reuters / Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: MIKE BLAKE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når den populære film- og TV-streamingstjeneste Netflix, der også har bredt sig på det danske marked, skal vælge nyt indhold til de digitale hylder, bliver der også skelet til, hvad folk vælger af finde og downloade på ulovlige piratsider.

Derved kan selskabet se, hvad der er særligt poplært lige nu - og medvirke til at bekæmpe ulovlig download af film og TV ved at gøre det tilgængeligt på Netflix-platformen, skriver det hollandske nyhedsside Tweaker på baggrund af et interview med selskabets vicedirektør for indhold, Kelly Meeryman.

Ligesom selskabet kigger på, hvordan nye film er blevet modtaget i biografen, hvordan TV-serier generelt er blevet anmeldt, spiller det altså også en rolle, om det er indhold, der er meget poplært på piratkopieringssider.

»Ved indkøb af en serie ser vi på, om den gør sig godt på piratkopieringssider,« forklarede Kelly Meeryman ifølge Tweaker og henviser til, at blandt andet TV-serien »Prison Break« var meget populær på piratkopieringssider og blandt andet derfor blev tilgængelig på Netflix-hylderne.

Skruer op for originalt indhold

Den amerikanske film- og TV-tjenesten Netflix, der blandt andet har opnået popularitet for egenproducerede TV-serier som »House of Cards« og »Orange is the new black«, vil lægge flere kræfter i at kunne tilbyde den form for egenproduceret originalt indhold.

Over for The Hollywood Reporter oplyser Netflix' indholdsdirektør Ted Sarandos, at selskabets investering i egenproduktion af originalt indhold fylder mindre end ti procent af selskabets samlede investeringer. Det forventes dog, at blive øget til 20 procent i de kommende år.

Generelt er der skruet op for kampen mellem en række film- og TV-streamingtjenester, hvor det handler om at fange kunderne med ikke bare på pris, men i høj grad netop på indholdet på de digitale hylder.

Netflix er flere gange kommet med udmeldinger om, at der bliver skruet op for det originale indhold på selskabets platform gennem aftaler med producenter. 

Det er blandt andet sket tidligere i år, da Netflix annoncerede en aftale med DreamWorks Animation om at sende 300 timers originalprogrammer næste år. Den aftale blev af The New York Times betegnet som »måske største aftale endnu om at sende produktioner i Hollywood-kaliber på internettet først«.