Netflix klar med mere »Breaking Bad« i Danmark

Aktørerne på markedet for TV- og filmstreaming kæmper for tiden om kundernes lyst til at se film og tv på nettet. Netflix har netop annonceret dele af den ventede sæson fem af serien »Breaking Bad«.

Et af de tilbud på TV- og filmstreamingshylderne, der er populære, er TV-serien Breaking Bad med skuespilleren Bryan Cranston i hovedrollen som kemilæreren, der begynder at sælge metamfetamin for at sikre familiens økonomi, da han får diagnosen lungekræft. Arkivfoto: Mark Davis / Getty Images / Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: MARK DAVIS
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der er kamp om TV- og filmfolket på de digitale platforme, hvor TV-serier og film kan hentes fra hylderne, når det lige passer ind i den enkelte brugers behov for at slå tiden ihjel foran skærmen.

Det vrimler med tilbud om at købe abonnementer på streaming af film og TV. Kampen blandt aktørerne på markedet går blandt andet på, hvor godt et udbud de har på de digitale hylder.

Netop det punkt har da også været et af punkter, hvor den amerikanske aktør Netflix, der ellers har medvind i Danmark, har mødt efterspørgsel på et bedre udbud.

Selskabet har tidligere i år annonceret, at der generelt vil blive skruet op for originalt indhold på platformen. I det felt har særligt den egenproducerede serie »House of Cards« opnået popularitet, mens også den seneste »Orange Is The New Black« har hentet opmærksomhed.

Men selskabet satser fortsat også på at få andre serier på hylderne. På den danske version af streamingplatformen lyder det nu, at de første otte afsnit af den længe ventede sæson fem af TV-serien »Breaking Bad« er tilgængelig. 

TV-serien om en kemilærer, der vælger at kaste sig ud i at fremstille og sælge metamfetamin, da han bliver diagnosticeret med dødelig lungekræft og vil sikre sin familie økonomisk, har netop været efterspurgt noget tid.

»Først og fremmest, så er den nyeste sæson (5) end ikke tilgængelig på den amerikanske version af Netflix. Dette er igen et spørgsmål om rettigheder. Det er simpelthen ikke muligt at have adgang til alt det nyeste. Hav det i mente, at serier som udgangspunkt skal være tilgængelige på DVD og gerne i længere tid, før de kan komme på Netflix,« skrev Netflix i januar på selskabets blogsite som svar på spørgsmålet: »Hvorfor er der ikke den nyeste sæson af bl.a. Breaking Bad«.

De resterende afsnit af sæsonen må fans af serien da også fortsat vente på, da de først har premiere på amerikansk TV til august, lyder det på Netflix' blogsite.

Stort udbud af tjenester

For de kunder, der ikke kun er til netop »Breaking Bad«, som også vises på TV2 Zulu, er der da også masser af digitale tilbud lige nu. Blandt aktører på markedet er teleselskabet TDC med YouBio, Viasat med Viaplay, TV2 med TV2 Play samt selskabet HBO.

I konkurrencen om at fange danske film- og TV-forbrugere måtte internetgiganten Amazon da også fornylig annoncere en lukning af selskabets tjeneste Lovefilm i Norden - herunder Danmark.

Der er endnu ingen samlet opgørelse over danskernes forbrug af de nye nettjenester. Landets største teleselskab, TDC, har tidligere i år oplyst, at omkring en tredjedel af al nettrafik her er egentlige filmtjenester – udenlandske som danske – og tager man almindeligt TV leveret over netforbindelsen med, er det over halvdelen af den samlede nettrafik, der er TV. Mens Netflix hos Danmarks næststørste kabel-TV-selskab Stofa, der sidste år blev købt af Sydenergi, udgør 15 procent af al internettrafik. I hjemlandet USA er Netflix oppe på 32,25 pct. af al indgående trafik på fastnet, mens YouTube udgør 17,11 pct. 

Indhold kræver økonomi

Claus Bülow Christensen, innovationschef hos internetudbyderen GlobalConnect og initiativtager til den nyligt afholdte konference »Copenhagen Future TV Conference«, har tidligere forklaret over for Berlingske, at det er afgørende, at aktørerne på markedet kan tilbyde et tilpas tillokkende udbud på de digitale hylder.

Det kræver ifølge Claus Bülow Christensen en vis økonomi, da det typisk kræver omfattende kontraktforhold mellem udbyder af den pågældende tjeneste og producenterne af indholdet.

Her kan nogle udbydere trække på egenproduceret indhold som eksempelvis HBO, der er en del af Time Warner-koncernen og har flere produktioner på egne hylder. Netflix skal derimod indgå aftaler med producenterne for at få interessant nok indhold at tilbyde abonnenterne, men selskabet har desuden også fokus på at investere i egenudviklede TV-serier.