Myndigheder svarer ikke på digital post

Kun hver tredje myndighed har svaret på henvendelse fra to forskere. Ikke et eneste ministerium har reageret. Det er ikke tilfredsstillende, siger Digitaliseringsstyrelsen.

Digital post er muligheden for at kunne sende sikret post mellem myndighederne og private eller virksomheder gennem e-Boks. Men der kommer ikke rigtigt svar, når man som borger skriver til myndighederne, som ellers taler varmt for mere digitalisering. Foto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens politikerne ønsker at rykke Danmark op i næste gear på den digitale bølge og bruge ny teknologi langt mere overalt, viser det sig, at det halter gevaldigt i baglandet. Kun hver tredje myndighed svarer på digital post.

Forskere fra Aalborg Universitet og Roskilde Universitet skrev til 243 myndigheder, og kun omkring hver tredje har svaret. Særligt dårlig karakter får staten, som ellers er den store drivkraft i hele digitaliseringen. Kun hver femte myndighed har sendt svar tilbage. 80 procent af de 122 statslige myndigheder er aldrig vendt tilbage. Og slet ingen af ministerierne har reageret.

Ikke tilfredsstillende

Det fremgår af undersøgelsen, som Jesper Bull Berger fra RUC og Kim Normann Andersen fra Aalborg Universitet står bag, og som ville se, om myndighederne var klar til den digitale fremtid, når danskerne ifølge Digitaliseringsstyrelsen under Finansministeriet er europamestre i digital kommunikation med det offentlige.

Men resultatet er slet ikke godt nok, siger Digitaliseringsstyrelsen, der er piskesvingeren i at få brugt den nye teknologi, hvor det er praktisk.

»Det har siden 2010 været et krav til myndighederne, at de er kontaktbare via Digital Post. Det er derfor ikke tilfredsstillende, hvis myndighederne ikke besvarer henvendelser sendt via Digital Post fra borgere og virksomheder. Helt grundlæggende er det den enkelte myndigheds ansvar at sikre, at løsningen er implementeret korrekt, og at der er de nødvendige arbejdsgange i myndigheden til at håndtere den digitale post. Nøjagtigt som det er med papirpost,« hedder det i en kommentar fra Digitaliseringsstyrelsen, som har taget kontakt til forskerne for at se, hvor der konkret kan ske forbedringer i det offentlige. Også 60 myndigheder har henvendt sig for at finde ud af, hvordan de kan gøre det bedre.

Bedre svarprocent på almindelig e-post

Digital post er ikke almindelig e-post. Digital post er en tjeneste fra e-Boks, så man kan kommunikere sikkert med myndighederne gennem de offentlige portaler på borger.dk og virk.dk. Her bruger man så CPR-nummeret eller virksomhedens CVR-nummer som modtager, og dermed har kommunikationen samme lovgyldighed, som hvis der var tale om håndunderskrevne breve.

Forskerne gennemførte også en undersøgelse, hvor de sendte en almindelig e-postbesked. Her kom der svar fra to af tre myndigheder. Sammenlagt lander staten ringere end ved en tilsvarende undersøgelse fra 2010, hvor det kun var e-post, der blev undersøgt. Hver fjerde e-post til staten forblev dog ubesvaret i 2013.

Derimod reagerer alle fem regioner på både digital post og e-post.

Læs selv rapporten »Digital kommunikation med den offentlige sektor« (i PDF-format)