Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
At musikbranchen har været presset det seneste årti er ingen nyhed, og det hænger blandt andet sammen med deres manglende evne og vilje til at omfavne nye trends og teknologier. I de seneste år er branchen dog begyndt at åbne op for lovlig download og streaming over nettet, og resultaterne begynder nu langsomt, men sikkert, at vise sig.
Pladeselskabet Warner Music Group fremlagde forleden sin rapport for årets andet kvartal, og den viser, at de har formået at mindske tabet fra 46 millioner dollar til 32 millioner i forhold til samme tid i fjor. Branchen taber altså fortsat penge, men udviklingen er positiv.
Læs også: Populær videotjeneste kommer til Danmark
Noget andet, der også er opsigtsvækkende, er, at streaming, det vil sige midlertidig overførsel af data, billeder eller lyd fra en afsender til modtagere over internettet, nu udgør 25 procent af selskabets samlede digitale omsætning.
Overhaler salget af cd'er
Den digitale indtjening stiger fra 13 procent til hele 41 procent af Warners samlede indtægter, skriver Music Industry News Network. Digital Music News mener imidlertid, at den digitale omsætning samlet set er noget lavere, nemlig 33 procent.
Læs også: Google vil skubbe piratkopier nedad
Uanset hvad så viser tallene, at stigningen i digital musik har overhalet det faldende salg af fysiske produkter som cd'er. Streaming vokser derudover i et hurtigere tempo end downloads fra steder som iTunes og Amazon. Teknologien lader dog ikke til at tage markedsandele fra downloading af musik, således at diverse elementer inden for den digitale omsætning i stedet vokser side om side.
Downloads giver mest
På en større skala står streaming dog for en mindre andel af indtægterne til artister. Digital Music News skriver, at en undersøgelse, der er blevet foretaget af CD Baby, viser, at en artist i gennemsnit får 83 procent af sine indtægter fra downloads. Her står iTunes for langt størstedelen.
Denne undersøgelse viser herudover, at artisterne i gennemsnit får 11 procent af sine indtægterne fra salg af fysiske cd'er og blot 6,5 procent fra streaming. Statistikken fra CD Baby gælder dog først og fremmest USA, hvor streaming indtil videre står svagere end i Norden.
Læs også: Googles musiktjeneste rykker nærmere
Oversat af Janus Bødker.