Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Nu ser det ud til, at musikspillenes tid er ved at være forbi. Activision Blizzard har netop meddelt, at man stopper udviklingen af det næsten legendariske spil »Guitar Hero«. I det forholdsvis simple spil handler det om at ramme de rigtige knapper i takt med musikken.
En ny episode i Guitar Hero-serien skulle ellers udkomme senere i år, men den bliver nu droppet og samtidig lukkes hele den afdeling, som står bag spillet. Det menes, at op til 500 ud af 7.000 medarbejdere hos Activision Blizzard kan regne med en fyreseddel.
Allerede sidste år opgav Viacom konkurrenten »Rock Band« og solgte spilstudiet Harmonix, som også udviklede den første del af Guitar Hero-serien. Viacom betalte omkring én milliard kroner for Harmonix i 2006 – det var året efter, at det første Guitar Hero-spil havde taget verden med storm.
Musikspillene blev hurtigt en milliardforretning – men allerede efter et par år var det slut. Viacom kunne til sidst ikke skabe profit med »Rock Band«, som dog lever videre hos Harmonix.
Musikspil er blevet upopulære
I dag fortæller Activision Blizzard, at det er umuligt at tjene penge på musikspil. I det sidste kvartal havde selskabet et underskud på 233 millioner dollar, selvom »Call of Duty: Black Ops« blev en enorm succes med en omsætning på mere end en milliard dollar. Det er musikspil som Guitar Hero, der har tynget regnskabet.
»I den nuværende økonomiske situation er det ikke muligt at gøre disse spil profitable,« siger Activision-chef Eric Hirshberg og tilføjer, at musikspillenes popularitet er forsvundet.
Et af problemerne er, at det er meget dyrt at fremstille spilpakkerne med plastik-guitarer, mikrofoner og licensafgifter for de sange, der bruges i spillene.
Activision Blizzard vil ikke udvikle flere Guitar Hero-spil, men de gamle versioner skal fortsat sælges. I de sidste fem år er der udkommet 14 forskellige versioner af Guitar Hero, lige fra »Guitar Hero World Tour« til »Guitar Hero: Warriors of Rock« med bidrag fra Aerosmith og Metallica.
Spilfirmaet har også droppet spil som »DJ Hero« og »True Crime« og vil fremover koncentrere sig om »World of Warcraft« og sine meget succesfulde »Call of Duty«-spil i en ny division, »Beachhead«.
Underholdningsbranchen skifter kurs
Selvom Guitar Hero nu forsvinder, har spillet sat sine spor. En hel episode i den populære tv-serie South Park handler således kun om Guitar Hero. Spillene har også sat gang i musiksalget og flere bands og musikere har brugt Guitar Hero og Rock Band til at markedsføre deres musik.
Guitar Heros død viser også, hvor hurtigt moden skifter i den elektroniske underholdningsbranche. I dag er den store trend spil på sociale netværk, mobil underholdning og spil med bevægelsesstyring som Kinect (Xbox 360) og Move (PlayStation 3). Alene på to måneder har Microsoft solgt otte millioner eksemplarer af Kinect.
Så alt tyder på, at spilmarkedet lever i bedste velgående – men de gamle musikspil er forstummet. Harmonix har dog ikke helt opgivet at kombinere musik og spil. Firmaet har udviklet dansespillet »Dance Center«, der blev lanceret samtidig med Kinect i november sidste år.