Musikrekord slået efter et år

Sidste års rekordomsætning på musik i Danmark er nu slået, og det er sket, fordi det er meget forskelligt, hvad vi lytter til i radioen og på mobiltelefonen.

Radioen kan bestemt endnu. Den er ikke slået ud af streamingtjenesterne og formår tværtimod at levere et langt bredere musikrepertoire med større vægt på danske kunstnere, end når danskerne selv vælger musik fra de digitale hylder i tjenester som TDC Play, Wimp, Deezer og Spotify. Foto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Musikken har det godt. Vi har aldrig hørt så meget. Og det vælter ud af også køleskab og brødrister...«

De danske kunstneres organisation, Gramex, kan se tilbage på det bedste resultat i sin 51-årige historie, og administrerende direktør John R. Kristensen er begejstret, fordi »gammeldags« radiolytning og den moderne streaming - hvor man bruger internetforbindelsen til at aflytte musik fra netmusiktjenester som Spotify, Wimp, Deezer og TDC Play - fanger hvert sit publikum og samlet set får musiksalget og - forbruget til at vokse betragteligt. På et år er musiksalget i Danmark vokset med ni procent, til syv milliarder kroner.

Stor forskel på repertoiret i radio og som streaming

»Vi har i 2013 i Gramex øget toplinien med syv millioner. Det betyder, at vi ud af en omsætning på 193 millioner kroner kan udbetale de 169 millioner til udøvende musikere og musikselskaber. Musikken er simpelt hen blevet mere værd,« siger John R. Kristensen.

Der er dog væsentlig forskel på, hvad der spilles.

»Radioerne spillede i 2013 et bredere spektrum af nyudgivet, dansk musik, hvor der i den streamede musik er langt flere internationale musiknumre på top 20-listen, end der er danske. Radioerne spiller altså stadig en væsentlig rolle for musikken, ikke kun på grund af sit store bidrag men også på grund af den større diversitet,« siger han.

Er der så en mulighed for at påvirke streamingforbruget i en dansk retning?

»Det er et godt spørgsmål... Det er en udpræget yngre målgruppe, der streamer, og dermed lytter de også mere til hitpræget musik, hvor radioerne også dækker f.eks. klassisk musik og jazz, selv om jeg ikke tror, at radioen repræsenterer ældre mennesker - den rammer bare et større spektrum. Men radio og streaming komplementerer hinanden godt. Det digitale og mobile er det de 15-35-årige, der styrer, men tendensen er, at der heldigvis spilles mere ny, dansk musik, hvilket vi er glade for som lille sprogområde, selv om man kan sige, at radioen er i konkurrence med 23 millioner andre numre på mobiltelefonen,« siger John R. Kristensen.

Musikredaktøren bestemmer nu, ikke økonomen

Af den samlede musikomsætning på syv milliarder kroner i 2013 udgjorde omsætningen i livemusik cirka 4,1 milliarder. Den indspillede musik udgjorde 2,54 milliarder kroner. Af den kom de 399 millioner fra fysisk salg af plader, mens 332 millioner kom fra digitalt salg (altså download af numre) og 435 millioner kroner fra streaming. Størst omsætning giver dog musik i TV og på radio med 851 millioner kroner, mens også erhvervsmæssig brug af musik (f.eks. i butikker, fitnessklubber m.m.) med 386 millioner kroner bidrager godt.

Gramex' direktør tror, at nye aftaler med radioerne, som ikke i samme grad som tidligere lægger begrænsninger ind på mængden af musikafspilninger, er med til at få mere musik ud til lytterne.

»Jeg tror, at det har haft den positive sidegevinst, at det er med til at sikre udbredelsen af ny, dansk musik. Det er blevet musikredaktørerne og ikke økonomerne, der skal beslutte, hvad der skal spilles i radioen, og det er jeg glad for,« siger han.

Gramex repræsenterer 63.000 sangere, musikere og pladeselskaber og indhenter betaling på vegne af dem, når musikken anvendes offentligt i Danmark.

Se den aktuelle top 20-liste over, hvad danskerne streamer på musikselskabernes brancheorganisation IFPIs Hitlisten.nu