Musikken fører stadig over filmene

Først om tre-syv år vil de betalte filmtjenester udrangere musiktjenesterne.

Digitale abonnementer på musiktjenester er stadig en langt større forretning end brugen af filmtjenester på nettet. Arkivfoto: Bjarke Bo Olsen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Bjarke Bo Olsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er musik og slet ikke film, der udgør langt størstedelen af alt betalt digitalt indhold, som hentes eller bruges direkte over nettet.

Musik udgør nemlig via abonnementstjenester, afspilning og download 60 procent af det 12,5 milliarder dollars store digitale verdensmarked (71,5 milliarder kroner). Trods den kolossale omtale af filmtjenester som amerikanske Netflix og HBO og Apples iTunes og herhjemme YouBio med flere, kan film og TV kun snige sig op på en andel på 38 procent.

Det viser en analyse fra det irske analysehus Research and Markets, og først mellem 2016 og 2020 vil film - uanset om de ses direkte eller hentes hjem - overhale musikken på trods af, at iTunes efter Apples egne oplysninger siden lanceringen i 2001 har solgt flere end en milliard TV-episoder og 380 millioner film. Hver dag købes der i iTunes flere end 800.000 TV-afsnit og 350.000 film.

I 2012 voksede det digitale marked med både abonnementstjenester og downloadtjenester med over 32 procent, og den årlige vækstrate har siden 2003 været på 53 procent.