Mormor og morfar er bedre til at besøge børnebørnene

Jo længere børn bor fra deres bedsteforældre, desto større er sandsynligheden for, at det er mormor og morfar, der kommer på besøg, viser en engelsk undersøgelse.

Mormor og morfar er mere villige til at tage turen over til børnebørnene. Fold sammen
Foto: Colourbox

Mormor og morfar er mere villige til at tage turen over til deres børnebørn end farmor og farfar.

Sådan konkluderer forskere ved universiteterne i Newcastle og Antwerpen i en undersøgelse publiceret i tidsskriftet Evolutionary Psychology.

Forskerne har spurgt 800 bedsteforældre, hvor ofte de har fysisk kontakt med deres børnebørn målt i forhold til, hvor langt de bor fra børnebørnene. Konklusionen er, at jo større afstanden bliver, desto større er sandsynligheden for, at moderens forældre kommer oftere på besøg.

Ser man eksempelvis på mormødre sammenlignet med farmødre, så stiger sandsynligheden for, at mormoderen har mere kontakt med barnet, 1,22 gange, jo flere kilometer de bor fra barnet.

Blandt bedsteforældre, der boede omkring 30 kilometer af deres børnebørn, svarede eksempelvis mere end 25 procent af bedsteforældrene på moderens side, at de havde kontakt flere gange om ugen, mens kun 15 procent af bedsteforældrene på faderens side kunne sige det samme.

Selv i familier, hvor der havde været skilsmisse, var tendensen den samme, siger
Thomas Pollet fra universitetet i Newcastle.

»Vi tror, at der er psykologiske mekanismer på spil, fordi mødre gennem historien altid har været forbundet med barnet gennem moderskabet, mens mænd aldrig kan være helt sikre på, at de er den biologiske far til deres barn,« siger han til BBC.

Forskerne konkluderer, at der skal mere forskning til for at kunne fastslå, hvordan forskellene i bedsteforældres besøg påvirker barnet.