Mobilverdenen trækker spilsalget

Det er især interessen for at spille på smartphones og tavlecomputere, der sætter skub i det samlede marked for hardware og software fra spilindustrien. Mens markedet venter på de nye konsoller fra Microsoft, Sony og Nintendo.

Spil på mobile enheder er det hurtigst voksende segment i spilmarkedet - og ventes af IT-analysefirmaet Gartner at lande på 13,2 milliarder dollar i år. Fold sammen
Læs mere
Foto: LUCAS JACKSON
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Spil på mobilen og tavlecomputere har for alvor fat i fingrene på folk rundt omkring i verden - og er i dag det segment inden for video- og computerspilmarkedet, der vokser hurtigst.

På verdensplan forventes det, at markedet for video- og computerspil vil nå 93 milliarder dollar - svarende til cirka 504 milliarder kroner - i 2013 mod 79 milliarder dollar i 2012.

Det vurderer IT-analysevirksomheden Gartner i en prognose for det samlede marked for både hardware og software relateret til spil til mobile enheder og PCer.

Heri forventes det, at det samlede marked i 2015 vil nå op på 111 milliarder dollar - svarende til cirka 601 milliarder kroner.

Det er særligt spil til mobile enheder, der er i vækst, og det marked vurderes at lande på 13,2 milliarder dollar - svarende til 71,5 milliarder kroner - i 2013 ifølge Gartner, der forventer op mod en fordobling af markedet i 2015 til 22 milliarder dollar ellers cirka 119 milliarder kroner.

»Mens udbredelsen af mobile enheder i form af smartphones og tavlecomputere fortsætter med at vokse, vil segmentet mobilspil nå den største vækst på grund af den store underholdningsværdi, de har i forhold til andre app-kategorier,« lyder det fra researchdirektør hos Gartner, Brian Blau i en kommentar til prognosen for spilmarkedet.

Venter på nye konsoller

Heri henvises der til, at der i 2013 har været et midlertidigt dyk i salget af hardware på spilmarkedet i form af spilkonsoller, fordi markedet har afventet nye produkter fra producenter som Sony, Microsoft og Nintendo, der alle er på vej på markedet. Gartner forventer, at der i 2014 igen vil komme gang i væksten i det segment - og at det vil vokse til op mod 22,7 milliarder dollar - svarende til cirka 123 milliarder kroner - i 2015.

Mandag i denne uge blev den sidste Wii produceret i Japan. Dermed er 100 millioner styk solgt på syv år. Wii ændrede fuldstændig konsolspilmarkedet, da den kom frem 19. november 2006. Med sine trådløse håndkontrolgreb kunne man styre spillekonsollen og alt det, den viste på den tilkoblede TV-skærm, og trådløsheden var så uvant, at antallet af forsikringsskader steg markant umiddelbart efter lanceringen, fordi kontrolgrebene røg ud af hænderne og baldrede vitrineskabe og glasborde i massevis.

De nye konsoller fra Sony med Playstation 4 og Microsoft med Xbox One komemr på markedet inden for få uger. I Danmark får den nye Playstation premiere 29. november, mens lanceringen af Xbox One i Danmark er blevet udskudt - og først sker i 2014. For nylig meddelte Nintendo, at produktionen af Wii bliver stoppet, men at den nye model Wii U fortsat bliver produceret.