Mobiltelefoner ændrer nu på busruterne

To nye busruter og forlængelse af en nuværende er resultatet af en omfattende kortlægning af folks færden i en afrikansk hovedstad. Rejsetiden kan nu blive ti procent kortere.

Bustrafikken i Elfenbenskystens hovedstad, Abidjan, bliver lagt om for at bringe rejsetiden betragteligt ned. Arkivfoto: Thierry Gouegnon, Reuters/Scanpix    Fold sammen
Læs mere
Foto: THIERRY GOUEGNON
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Busnettet er blevet lagt om, efter at data fra mobiltelefoner viser, hvordan folk reelt bevæger sig rundt.

Det er resultatet i den vestafrikanske stat Elfenbenskysten, efter at et hold eksperter fra amerikanske IBM har analyseret mobildata i landets største by for at se, hvor folk befinder sig, og hvor de faktisk skal af.

Største dataindsamling nogen sinde

Det franskejede mobilselskab Orange samlede mellem december 2011 og april 2012 oplysninger om 2,5 milliarder opkald fra fem millioner mobiltelefonbrugere ind som grundmateriale for analysen. Det er ifølge britiske BBC den største mængde anonymiserede data, som nogen sinde er blevet anvendt, og med den i hånden kunne byplanlæggerne gå i gang på et helt andet og oplyst grundlag.

De indsamlede data viser, hvor man befinder sig i forhold til hvilken mobilmast, når man ringer. Selv om oplysningerne er mindre nøjagtige end GPS-data, gav det forskerne tilstrækkeligt med informationer til at kunne konkludere, at der skal åbnes to nye busruter, ligesom en anden rute skal udvides.

Analysen, som endnu er et første forsøg ud af mange flere planlagte, koncentrerer sig om hovedstaden Abidjan, hvor der kører 539 større busser, 5.000 minibusser og 11.000 delte taxier.

Rejsetid ned med 10 procent

»Vi fandt ud af, at vi kunne nedbringe rejsetiden med 10 procent i byen,« siger Olivier Verscheure, ledende forsker på IBMs laboratorium i Dublin i Irland.

Han er overbevist om, at hele busnettet kunne lægges endnu mere effektivt om, hvis teleoplysningerne kunne kombineres med buskøreplanerne og andre oplysninger.

»Analyser af den offentlige transport og teledata ville vise, hvordan folk bevæger sig rundt i en by, og gøre det muligt at skabe f.eks. en delecykel-infrastruktur fra bunden. Det handler om at forstå, hvordan folk bruger en by, deres bevægelser og de digitale aftryk, som den offentlige transport sætter, til at optimere byens infrastruktur,« siger Olivier Verscheure.

Færre trafikpropper

IBMs folk udvalgte 50.000 tilfældige brugere hver anden uge over fem måneder. Her fik de så at vide, hvilken mobilmast telefonen koblede sig på, samt et tidspunkt for, hvornår brugeren modtog eller sendte en SMS-tekstbesked eller selv ringede.

Smartphonetelefoner har ofte indbygget GPS, og hvis man tillader, at den er slået til, og at ens bevægelsesmønstre må samles op, vil de mange stedsangivelser kunne bruges til f.eks. at forhindre trafikpropper ved at lede folk andre steder hen eller forudse, hvor folk vil bevæge sig hen, hvis der sker en naturkatastrofe, så beredskabet bliver bedre.

»Omkostningerne ved traditionelle analyser er meget høje i udviklingslandene, men her er mobiludbredelsen høj, så disse data er en fantastisk mulighed,« siger Kara Kockelman, transportforsker ved University of Texas i Austin, USA.

Alle mobildata er imidlertid kun kendt af selve mobilselskabet og kan kun gøres tilgængelige efter særlig aftale.

IBM arbejder med tilsvarende projekter i andre afrikanske byer, heriblandt Accra i Ghana.