Mobilbranchen jager næste revolution

Mandag i næste uge skydes årets mega mobil-event i gang i Barcelona. Interessen vil samles om de store drenge i klassen - men det bliver blandt de små, at de store nyheder skal findes.

Sidste år var Android allevegne. Det kommer nok også til at ske i år - men i år vil flere små, nye selskaber titte frem med konkurrenter Fold sammen
Læs mere
Foto: JOSEP LAGO

Selv om årets Mobile World Congress først begynder i Barcelona på mandag, har alle de store mobilproducenter allerede nu tyvstartet kapløbet om rampelyset. Tirsdag aften havde Taiwan-virksomheden HTC inviteret til komsammen i New York og London, hvor tech-folket kunne få nys om selskabets nye flagskib, HTC One, der skal bidrage til at redde HTC fra en stadig mere slunken markedsposition.

Men på forhånd havde konkurrenten Samsung valgt at stikke en kæp i hjulet og annoncere, at selskabet vil være klar med en nyt om sin næste supersællert, Galaxy S4 allerede den 14 marts.

Og pudsigt nok begyndte der forleden at dukke rygter op om en serie nye Nokia Lumia-mobiler, der pludselig havde stukket næsen frem i et hjørne af internettet.

Cirkusset er ikke et tilfældigt sammenfald, men derimod udtryk for, at selskaberne er ved at varme op til til Mobile World Congress - verdens største mobilmesse og stedet, hvor mobilproducenterne går catwalk for indkøbere og presse, og hvor lovgivere fra EU møder teleselskabernes repræsentanter til kaffemøder.

Apple bliver væk

Mens Apple fortsat bliver væk væk fra mobil-kongressen, har messen i årevis været skueplads for store lanceringer. Blandt andet skabte det stor virak, da Texas Instruments i 2008 fremviste en mobiltelefon, baseret på Googles Android-system. Dengang grinte alle lidt af Google - og nogen trak lidt på skuldrene, for det var ganske velkendt, at det var Nokia, de ejede mobilverdenen, og Nokias Symbian-system var umuligt at vælte af smartphonetronen.

Selv om det kun er fem år siden er verden nu totalt vendt på hovedet. Android er på vej mod en milliard solgte mobiler - ifølge flere estimater rammer antallet af solgte Android-mobiler 800 mio. i år, og nu er det Nokia, der har udfordrerens rolle. Nokia meddelte for nylig, at selvsamme Symbian nu officielt var afgået ved døden - og Nokia forsøger fortsat at få hul igennem til kunderne med erstatningen, Windows Phone.

iPhone sjældent syn

Dengang var Apples allerførste iPhone netop blevet sendt ud til kunderne - men den var stadig et sjældent syn. I dag, fem år senere, har iPhonen spillet en vigtig rolle i at gøre Apple til et af verdens rigeste selskaber, og kun få smartphoneejere har ikke prøvet at hente apps, digital musik eller andet indhold til deres mobiltelefon, direkte fra nettet. Det har skabt en regulær indholdsrevolution, og kombineret med den rigelige adgang til båndbredde, er helt nye forretningsmodeller som Netflix, Spotify og mange andre dukket op.

Med Apples og Googles storhedstid, og Nokias fald fra tinderne, kan det være svært at se, hvilke store omvæltninger, der kan blive præsenteret på Mobile World Congress i år. Men flere ting kan vise sig at være interessante.

Det er oplagt, at mobiltelefonerne igen-igen vil vokse en størrelse, og meget ser ud til at den nye norm er skærme på 4,7 tommer - og måske endda større. På CES-messen i Las Vegas i januar var størrelsesrekorden 6,1 tommer for gigantmobilen Huawei Ascend Mate. Moppedrengenes tidsalder blev slået af fast af flere andre - og blandt andre Sony kunne præsentere et flagskib i fem-tommer størrelsen.

Tirsdag kunne HTC præsentere en flagskibsmodel på 4,7 tommer, og der gør rygter om at Samsungs kommende Galaxy S4 vil være endnu større.

Mobile World Congress vil med stor sandsynlighed slå fast, at de lommevenlige mobilers tidsalder er endegyldigt ovre med Apples iPhone som en af de få tilbageværende repræsentanter.

Mange nye små

Ganske som Google var ny, spændende og meget lille i 2008, er der i år en række selskaber, der med stor sikkerhed vil tiltrække sig en del opmærksomhed. Der er efterhånden bunker af udfordrere til Apples og Googles dominans, og blandt dem findes en stor håndfuld meget innovative selskaber, og enkelte giganter.

Dels vil Mozilla, der står bag Firefox-browseren, fremvise deres bud på en alternativ smartphone, og dels vil Mobile World Congress med stor sandsynlighed også bringe nyt om den kommende Ubuntu-mobil, der er fri og uafhængig af de store virksomheders kommercielle interesser. Det samme gælder det lille finske projekt Jolla, der står Sailfish-systemet - software, der oprindelig blev udviklet af Nokia, men skrottet og derefter samlet op af de selsvsamme (og ny fyrede) mennesker, der udviklede det hos Nokia.

I den modsatte ende af skalaen er Tizen, der udvikles af Intel og Samsung, og som kan vise sig at være vigtigt for begge selskaber. Intel leder efter en vej ind I mobilmarkedet med sine chipsæt, og Samsungs storsælgende Galaxy-serie genererer store indtægter til Google, der står for alle annoncer, tjenester, app-salg og andet digitalt indhold.

Og endelig er der især Blackberry - der indtil for nylig hed Research In Motion, der ganske givet vil bruge mobil-messen som et fremstød for sit nylancerede og meget lovende Blackberry 10-system, der skal redde selskabets fremtid.

Også Nokia har meget på spil. Den finske mobilproducent er har bevæget sig fra at være verdens største mobilproducent til nu have ganske små andele af det samlede smartphonesalg, og selv om selskabet har høstet mange anmelderroser for sine Windows Phone-baserede smartphones, er Nokia endnu ikke brudt gennem lydmuren med en rigtig supersællert. Det lysner langsomt for Nokia, der for nyligt kunne melde om bedre salg end ventet, men det samlede salg er fortsat langt, langt under Nokias tidligere niveauer, og Windows Phone tegner sig fortsat ikke for meget mere end fem procent af markedet, hvor Android fra Google nærmer sig 75 procent.

Mens mobilmarkedet for få år siden var ganske overskueligt, har det udviklet sig eksplosivt de senere år, og B.dk har tidligere bragt prognoser om, at der ved årets udgang vil være solgt 1,3 mia. smartphones og op mod 300 mio. tavlecomputere i verden.

Messen skydes officielt i gang mandag, og b.dk er på plads i Barcelona.