Mobil e-handel er mest for de unge

Kun hver tiende dansker bruger mobilen til e-handel, og det er mest de unge, der handler mobilt.

E-handel benyttes primært af unge under 25, viser ny rapport. Fold sammen
Læs mere
Foto: BRENDAN MCDERMID
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

E-handel med mobiltelefoner bliver spået en stor fremtid, men den mobile e-handel befinder sig stadig på et meget lavt niveau. Det viser den seneste rapport fra Dansk E-handelsanalyse. Det er kun 10 procent af danskerne, der har brugt mobilen til e-handel i den seneste måned. Tallet er dog fordoblet i det seneste år. Blandt de unge under 25 år har hver fjerde prøvet at e-handle mobilt inden for den seneste måned, og tallene viser tydeligt, at det er denne aldersgruppe, der trækker udviklingen. Læs også: Test: De fedeste supermobiler I gruppen med de 25-50 årige er det kun hver syvende, der har handlet mobilt, og i gruppen over 50 år er det kun små 4 procent, der har brugt mobil e-handel i den seneste måned.

Cdon.com mere populær end iTunes

Det er især musik og mobile apps, der købes og downloades direkte til mobiltelefonen. »Det er ikke overraskende, at de unge trækker den udvikling, og det er i den sammenhæng værd at bemærke, at iTunes nu optræder blandt de 15 største e-butikker. Det er især interessant, at der også sker en kraftig udvikling i mobil e-handel i gruppen mellem 25-50 år,« siger Henrik Theil, kommunikationschef i Foreningen for Distance- og Internethandel (FDIH). Læs også: Afskyr Google pladeselskaberne? På listen over de mest populære netbutikker i Danmark målt på antallet af handler ligger iTunes nu som nr. 9. DSB, Telmore og cdon.com ligger på de tre første pladser.

E-handel er dog lettere på PC

Generelt mener det store flertal af de adspurgte, at det fortsat er lettere at bruge pc'en end mobilen til e-handel. Blandt de andre grunde til ikke at bruge mobilen nævnes, at brugerne ikke er klar over, hvordan man gør, at skærmen er for lille, at sikkerheden er for dårlig, og at det tager for lang tid. Rapporten viser, at e-handlen samlet set ligger på niveau med sidste år. Den henviser til at høje leveringsomkostninger er den næstvigtigste grund til afbrudte e-handler. Nogle netbutikker kan med fordel arbejde på, at den samlede pris bliver synligt tidligt i indkøbsprocessen. En af de interessante tendenser er, at der er sket et dyk i udlandskøbene. Den store andel af e-handel i udenlandske butikker er faldet i det sidste år. England og USA går markant tilbage. I samme periode er andelen af købene, som sker i danske butikker steget fra 73 til 78 pct. Men det er altså stadig lidt mere end hver femte køb, der sker i en udenlandsk butik. Tilmeld dig Tech & Videns ugentlige nyhedsbrev - og få det hver torsdag! Denne artikel stammer fra Berlingske Media's samarbejdspartner, ComON.dk