Mindre salg af hjemmeelektronik

Svenskerne købte ni procent mindre forbrugerelektronik i årets første tre måneder.

Det er de store TV-skærme, der sælger - både i Danmark og Sverige. Men ellers er svenskernes indkøbsbegejstring for hjemmeelektronik taget af i begyndelsen af 2014. Arkivfoto: Nils Meilvang Fold sammen
Læs mere
Foto: Nils Meilvang
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Salget af hjemmeelektronik er faldet med ni procent i de første tre måneder i Sverige.

Det fremgår af brancheforeningen Elektronikbranschens nye tal, og det er navnlig salget af kameraer, som er gået tilbage. Næsten en tredjedel færre kameraer er langet over butiksdisken i januar-marts, men også salget af videokameraer, lydudstyr og bærbare PCer samt TV-apparater under 42 tommer går tilbage. Derimod er salget af fladskærmsfjernsyn på over 43 tommer steget med 4,9 procent procent.

»Svenskernes elektronikforbrug har været vældigt højt de seneste år. Nu er det sunket lidt,« siger Klas Elm, der er administrerende direktør for Elektronikbranschen, til det svenske nyhedsbureau TT.

Salget af mobiltelefoner er vokset med 8,9 procent, mens salget af tavlecomputere er steget med 3,4 procent. Til gengæld er salget af bærbare PCer dykket med 5,2 procent.

Det såkaldte »snabbindex« (lynindeks) fra Elektronikbranschen bygger på det månedlige salg hos de største forhandlere som Audio Video, Elgiganten, Euronics, Media Markt, NetonNet og Siba.