Milliard-vurderet billed-app vil også være for børn

Populær videotjeneste for teenagere napper 342 millioner i ny kapital - og lancerer børnevenlig variant at den sociale app til deling af tekst, lyd og billeder, der opløser sig selv.

Den populære video- og fotodelingstjeneste Snapchat har hentet investering på 342 millioner kroner - og netop annonceret en ny variant for børn under 13 år. Modelfoto: Iris / Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Snapchat er blevet kendt som et hit blandt teenagere, der deler video, lyd og billeder, som sendes til udvalgte personer og opløser sig selv efter op til ti sekunder. Nu vil Snapchat også være for børn under 13 år og vil lancere en variant at tjenesten med navnet »SnapKidz«.

Det sker samtidig med, at virksomheden bag netop har hentet en ny investering på 60 millioner dollar eller cirka 342 millioner kroner, skriver Forbes.com.

Der har været spekulationer på tech-feltet om, hvornår Snapchat ville løfte sløret for en ny investering i virksomheden, og ifølge den 23-årige direktør for virksomheden Evan Spiegel er den altså blevet sikre af ventureselskabet Institutional Venture Partners med deltagelse fra General Catalyst, Benchmark, Lightspeed Ventures og SV Angel. 

Vurderet til 800 millioner dollar

Med den investering er Snapchat nu vurderet til at have en værdi på mere end 800 millioner dollar - eller mere end 4,6 milliarder kroner - efter knap to år på det digitale marked, skriver Forbes.com. Ifølge Snapchats egen blog, bliver der nu delt flere 200 millioner »snaps« hver dag med tjenesten, der altså nu også vil være for børn under 13 år.

På bloggen fremgår det, at den oprindelige version af Snapchat er for teenagere og vokse, men at børn under 13 år ikke må oprette en konto.

Nu vil virksomheden gøre det muligt for børn i den alder at bruge tjenesten uden at sende deres brugeroplysninger til Snapchat.

Dermed vil de få mulighed for at skabe tekst, tegninger og billeder og gemme dem lokalt på den mobile enhed, men de kan ikke tilføje venner og sende og modtage indholdet.

Snapchat er kendt for at være populær blandt teenagere, men har eksempelvis også fundet vej til Wall Street blandt børsmæglere, fordi den skaber en form for privatliv på nettet, som andre ikke kan følge med i, fordi indholdet sendes til udvalgte personer - og slettes igen inde for et angivet tidsrum på op til ti sekunder.