Microsoft gør Office klar til iPad

Microsofts nye topchef ventes sidst i marts at annoncere kontorpakken til iPad-verdenen og dermed forsøge at vinde tabt terræn tilbage.

Microsoft lavede i 2013 en neddroslet udgave af sin kontorpakke, Office Mobile, til iPhone-telefoner. Nu er en iPad-udgave på vej, siges det. Fold sammen
Læs mere

Microsoft vil 27. marts offentliggøre, at der kommer en iPad-udgave af selskabets Office-kontorpakke. Dermed forsøger softwaregiganten at vinde nyt terræn med en af de vigtigste indtægtskilder, samtidig med at flere og flere finder alternativer til Office-pakken.

Lanceringen af Office til iPad, som flere medier omtaler uden at have kunnet få Microsoft til at bekræfte den, bliver den nye Microsoft-topchef, Satya Nadellas første store, offentlige optræden, efter at han i februar overtog chefstolen efter Steve Ballmer. Microsoft har hidtil ikke villet kaste sig over iPad-markedet, som ærkerivalen Apple styrer benhårdt, men har koncentreret sig om sin egen Windows-platform.

Abonnement ventes nødvendigt

Men Microsoft har ifølge nyhedsbureauet Reuters haft Office-udgaver til iPad-tavle-PCer klar i flere måneder, fordi analyser viser, at Microsoft går glip af et milliardstort marked ved ikke at være til stede i Apple-verdenen.

Det bliver ifølge netnyhedstjenesten ZDNet tekstbehandlingsprogrammet Word, regnearket Excel, præsentationsprogrammet PowerPoint og notetagningsprogrammet OneNote, der vil få iPad-premiere, og de ventes at kunne hentes fra Apple Store men vil kræve et Microsoft Office 365-abonnement, sådan som det gælder for de Office-applikationer, der i dag findes til iPhone-telefoner og Android-udstyr. Hvis Microsoft lader iPad-brugerne få fingrene i Office-pakken uden at betale for Office 365-abonnementet, vil det være en ny strategi for Microsoft.

Microsoft har imidlertid mistet markedsandele ved at fastholde sit fokus så længe på Windows-verdenen, mens især Android - Googles succesrige mobilstyresystem - er buldret forbi. Her håndterer andre kontorpakker Word-, Excel- og PowerPoint-dokumenter, og mange klarer sig helt uden den klassiske kontorpakkes funktioner og bruger andre muligheder, heriblandt Google Docs, som er en onlinekontorpakke, der også kan håndtere Microsoft-dokumenter.