Mammut-DNA afslører en helt ny form for evolution

Bakterier kan optage ældgammel DNA fra omgivelserne og gøre det til en del af sig selv. Dermed kan for længst uddøde dyrearter være med til at påvirke evolutionen helt frem til i dag.

Foto: aaron tam. For længst uddøde dyr kan have indflydelse på evolutionen helt frem til i dag. Forskere har nemlig opdaget, at bakterier kan optage arvelig information direkte fra omgivelserne, også selvom informationen er flere hundrede tusind år gammel.
Fold sammen

Forskere har gjort en opdagelse, som kan være med til at ændre vores forståelse af evolution. De har nemlig opdaget en hidtil ukendt måde, som bakterier kan udvikle sig på ved at optage arvelig information direkte fra omgivelserne. Det skriver Videnskab.dk.

Informationen kan være flere hundrede tusind år gammel og stamme fra for længst uddøde dyr, som eksempelvis en mammut - det betyder ikke noget for bakterierne.

»Det har store perspektiver for forståelsen af bakteriers evolution, men også for praktiske ting som sygehusvæsnet med for eksempel bakterieresistens,« siger professor Eske Willerslev, Københavns Universitet, der har ledet forskningen, til Videnskab.dk.

Opdagelsen kan give ny indsigt i, hvordan livet formede sig helt i begyndelsen. Man kan nemlig forestille sig, at processen har været med til at speede den tidlige evolution op, fortæller medforfatter professor Minik Rosing fra Københavns Universitet.

Eske Willerslev har tidligere været hovedmanden bag opdagelsen af, at jorden er fyldt med gammelt DNA fra døde dyr, planter og mikroorganismer. Man kan for eksempel finde titusinder år gammelt mammut-DNA i permafrossen sibirisk jord.