To lammet efter H1N1-vaccination

Lægemiddelstyrelsen undersøger, om to mulige tilfælde af såkaldt Guillain-Barré syndrom kan kædes sammen med influenza-vaccination.

To danskere er blevet ramt af alvorlige lammelser og føleforstyrrelser, efter at have fået vaccinationen mod den nye H1N1-influenza .

Mistanken er, at de to har fået det såkaldte Guillain-Barré syndrom, som begynder med lammelser og i værste fald kan sprede sig til vejrtrækningen, så patienten må i respirator. Lægemiddelstyrelsen er i øjeblikket ved at undersøge, om de to tilfælde kan kædes sammen med vaccinationen.

-  Det er en mulig bivirkning, som vi er særligt opmærksomme på, fordi man én gang tidligere i historien har set det kædet sammen en masse-vaccination i forbindelse med en tidligere svineinfluenza-epidemi tilbage i 1970erne. Der er umiddelbart ingen grund til at tro, at det har noget med vaccinationen at gøre. Men det kan ikke afgøres fra den ene dag til den anden, da man må følge patienten over tid, siger overlæge Doris I. Stenver fra Lægemiddelstyrelsen.

Hun fremhæver, at der under alle omstændigheder - og når der ikke er tale om vaccination - vil forekomme to-fire tilfælde pr. år af Guillain-Barré syndrom blandt 100.000 borgere mellem 19 og 65 år. Desuden er der til det europæiske lægemiddelagentur til dato kun rapporter om syv tilfælde i samtlige medlemslande.

I den seneste opgørelse over indrapporterede bivirkninger, som omhandler perioden fra 28. november til 4. december, er der fem "alvorlige" tilfælde.

Se på lægemiddelstyrelsens hjemmeside de indberettede bivirkninger ved influnza-vaccinen: Bivirkninger ved Pandemrix® fra 28. november - 4. december 2009

I ét tilfælde, hvor den vaccinerede umiddelbart fik symptomer på en allergisk reaktion i form af utilpashed, åndenød og nældefeber, vurderer styrelsen, at der er en sammenhæng med vaccinationen.

Et tilfælde af astma, som førte til hospitalsindlæggelse, samt et tilfælde af helvedesild kan også hænge sammen med vaccinationen, men kan også være et "tilfældigt sammenfald", vurderer Lægemiddelstyrelsen.

Der er også indrapporteret om ét dødsfald efter vaccinationen, men det indtraf hos en patient med anden alvorlig sygdom, og der er IKKE i dag mistanke om, at dødsfaldet skyldes vaccinationen, hedder det.