Kortkrigen får fornyet strøm

Techvirksomhederne bag korttjenester til mobiltelefoner skruer op for interessen for at tilføre nye funktioner. Blandt andet gennem opkøb af mindre virksomheder i feltet af apps med kortfunktioner.

Der er godt gang i udviklingen af korttjenester til mobile enheder for tiden. Forleden købte Apple en iværksættervirksomhed i det felt, og Google er ligeledes aktiv med at udvide i det felt. Her er det netop Goolge, der demonstrerer opdateringer til Google Maps tidligere i år. Arkivfoto: John G. Mabanglo / Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: JOHN G. MABANGLO

Rubrik:  Manchet: Brødtekst: Der er kamp om at ramme mobilfolkets lyst til at bruge mobilen til at finde vej. Til en god restaurant, den eftertragtede butik eller bare finde den rigtige rute, som hjælper dem hurtigt til den ønskede destination.

Techselskaber som Google og Apple har på det seneste begge sat kursen mod at forbedre deres korttjenester til mobiltelefoner. Begge selskaber har købt mindre virksomheder, der netop står bag udvikling af korttjenester.

I den forløbne uge lød det fra techgiganten Apple, at selskabet har opkøbt endnu en virksomhed, der arbejder med udvikling af korttjenester til mobilfolket.

Denne gang var det iværksættervirksomheden Embark, der blev stiftet i 2011 og udvikler apps til forskellige amerikanske byer med informationer om ruter og stoppesteder.

Det kommer i kølvandet på et andet opkøb i juli i år, hvor Apple købte virksomheden HopStop, der ligeledes står bag en korttjeneste med rejseinformationer.

En talskvinde fra Apple bekræftede købet af Embark over for bloggeren Jessica Lenin, tidligere Wall Street Journal-journalist der i dag blandt andet skriver via sin egen blog jessicalessin.com.

»Apple køber mindre teknologivirksomheder fra tid til anden, og vi diskuterer generelt ikke vores formål eller planer med dem,« oplyste talskvinden til bloggeren, der henviser til, at internetgiganten Google allerede i selskabets korttjeneste Google Maps integrere masser af data om offentlig transport for at hjælpe brugerne med at planlægge deres rejser.

Skruet op for kortkampen

Ifølge Jessica Lessin er der altså skruet op for kampen om at bygge de bedste kort til mobile enheder. Tidligere i år købte Google da også den israelske korttjeneste Waza - angiveligt foran næsten på Facebook og Apple.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters betalte Google 1,3 milliarder dollar eller cirka 7,3 milliarder kroner for virksomheden, der står bag et program, der kombinerer onlinekort med opdateringer fra andre brugere om trafikpropper, vejarbejde og ulykker.

Generelt findes der et hav af apps - eller småprogrammer til mobile enheder, der vil hjælpe folk med at finde vej eller levere brugbare data undervejs på ruten.

Det kan være apps, der baseret på eksempelvis brugeranmeldelser hjælper folk med at se de mest populære steder at besøge og samtidig viser vejen hertil ved hjælp af kort. Det kan være apps, der er udviklet til at vise vej for cyklende, gående eller personer i bil, der har behov for at blive guidet til den rette destination. Ligesom der findes en række andre apps, der rummer en form for kortfunktion og forskellige former for hjælp til navigation. 

Danskere spørger mobilen om hjælp

I Danmark vælger mobilbrugerne da også ofte at spørge deres smartphone om hjælp, hvis de er i tvivl om, hvilken vej de skal, eller hvilken destination de skal søge mod.

Sådan lød det i hvert fald i en undersøgelse fra portalen Eniro på baggrund af undersøgelse »Mobiløkonomien 2013«, som analysebureauet Cint havde lavet for Eniro i Danmark, Norge og Sverige med svar fra 1.000 mobilejere i hvert land.

Heri fremgik det, at 65 procent af de danske af slagsen i dag har en smartphone, og to tredje har brugt den til at søge lokalt eller finde vej til en bestemt butik, restaurant, hotel eller virksomhed.

43 procent har brugt den til at søge efter rejseoplysninger, og hver femte har søgt efter brugeranmeldelser på et bestemt produkt eller en service.