Knap 2,8 mio. er klar til at få digital post fra det offentlige

1. november skal alle danskere over 15 år have oprettet sig som brugere af digital post, og ifølge seneste tal fra Digitaliseringsstyrelsen har knap 2,8 millioner nu tilmeldt sig.

Alle danskere over 15 år, som ikke har søgt om og er blevet fritaget, skal fra 1. november kunne kommunikere med det offentlige via digital post. Her en måned før har knap 2,8 millioner tilmeldt sig, lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen. Fold sammen
Læs mere

Der er for alvor blevet sat ind med kampagner, konkurrencer og opfordringer til danskerne om, at de skal huske at tilmelde sig som brugere af digital post, som er obligatorisk fra 1. november som kommunikationskanal med det offentlige.

Her skal alle danskere over 15 år, som ikke har søgt om og er blevet fritaget, have oprettet en digital postkasse, hvor de kan kommunikere digitalt med det offentlige.

Her en måned før har knap 2,8 millioner borgere - eller 59 procent af alle danskere over 15 år - tilmeldt sig digital post. Mens knap 380.000 danskere, svarende til otte procent af alle danskere over 15 år, er blevet fritaget.

Det oplyser Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse på baggrund af de ugentlige opgørelser af tilmeldinger. Hver uge opdatere tallet, men de øvrige tal fordelt på alder, kommuner, køn og lignende er endnu ikke offentliggjort for uge 39, fremgår det på styrelsens hjemmeside.

Læs også: Hvor mange i din kommune, der har tilmeldt sig digital post

Hos Digitaliseringsstyrelsen beskriver direktør Lars Frelle-Petersen det som et positivt udvikling.

»Det afgørende for os er, at så mange som muligt ved, at det offentlige fra 1. november vil begynde at sende posten digitalt, og at borgerne enten aktivt tilmelder sig eller bliver fritaget fra Digital Post inden da,« meddeler Lars Frelle-Petersen.

Han opfordrer borgerne til at tilmelde sig digital post nu, så de har tid til at bliv fortrolige med at tjekke den digitale postkasse enten på borger.dk eller i e-Boks - og de dermed ikke risikerer at overse post fra det offentlige.

Der kører allerede reklamer på TV, som minder danskerne om, at de skal sørge for at få oprettet sig som brugere af digital post, hvor de skal kunne modtage post digitalt fra det offentlige fra 1. november. Ligesom der blandt kommunerne er i gang sat en kampagne, hvor en række kommuner dyster om at kunne få den største andel af borgerne tilmeldt digital post.

Derudover er der flere initiativer målrettet den unge målgruppe, som har vist sig at kræve en ekstra indsats at få til at tilmelde sig digital post.

Inden udgangen af 2015 skal 80 procent af al kommunikation med både kommuner, regioner og staten nemlig ske digitalt for hvert år at spare to milliarder kroner, der kan bruges bedre end på papir, porto og administration.

Når alle danskere fra 1. november 2014 skal have en digital postkasse, så det offentlige - kommunerne, regionerne og staten - efterhånden kan fremsende alle hidtidige papirbreve elektronisk, ventes det, at det kan spare en lille milliard kroner om året på papir, porto og administration.

Digital Post afleveres i en særligt sikret postkasse på nettet, der minder om en e-mailindbakke. Den kan man åbne på enten borger.dk eller e-boks.dk (man ser samme post, uanset hvilken man vælger) ved at bruge sin NemID. Meget post fra det offentlige indeholder nemlig personfølsomme oplysninger (f.eks. CPR-nr.), som man ikke må sende med almindelig mail.

Har man ikke selv oprettet sig (det gør man på borger.dk), bliver postkassen oprettet for én. Man kan i postkassen indtaste sin e-mailadresse eller sit mobiltelefonnummer; så får man en besked, når der kommer nyt i postkassen, så man ikke behøver selv at se efter. Det er muligt at give andre læseadgang til postkassen.