Kina har sat sig på kæmpetelefoner

To af fem kæmpetelefoner bliver solgt i Kina, mens europæerne er langt mere tilbageholdende med at købe de store telefoner.

»Hallo!« Huaweis topchef, Richard Yu, præsenterede tidligere på ugen på Mobile World Congress i Barcelona den nye MediaPad X1, som har en skærm på syv tommer og dermed reelt er en tavle-PC men også kan bruges som gigantisk telefon. Foto: Gustau Nacarino, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: GUSTAU NACARINO

BARCELONA: Det er kineserne, der har sat sig på kæmpetelefonerne, som i øjeblikket sprøjtes ud fra de store mobilproducenter.

44 procent af de omkring 3,5 millioner såkaldte »phablets« - en hybrid af det engelske »phone« for telefon og »tablet« for tavle-PC - med skærme på 5,5 tommer eller derover blev nemlig solgt i Kina, viser nye tal fra analysefirmaet GfK, som i modsætning til sine kollegaer baserer sig på det faktiske salg og ikke leverancerne fra fabrikkerne.

I alt blev der i 2013 solgt 1,5 millioner kæmpetelefoner i Kina. Telefonerne nærmer sig i størrelse de mindste tavle-PCer og vil formodentlig snart kræve nye skrædderstandarder for lommestørrelser.

Europæerne holder sig tilbage

GfK ser årsagen til det store salg i Kina i, at der var omkring 80 telefoner i den størrelsesklasse på slagshylderne fra 30 producenter, hvor kun 11 producenter til sammenligning solgte kæmpetelefoner i Tyskland.

Sydkorea er det næstmest aftagende land i verden og udgjorde ni procent, mens Indien landede på fem procent som nummer tre.

Generelt er de meget store telefoner ikke nær så populære i Europa, viser GfKs tal. I Holland og Tyskland udgør de kun under tre procent af smartphonesalget.

En lang række producenter har på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, i Barcelona i denne uge lanceret nye topmodeller, som alle lander i kategorien af kæmpetelefoner.

Berlingske var inviteret til Mobile World Congress i Barcelona af Telia. Læs mere på www.b.dk/tech og www.business.dk/digital.