Kæmpemobiler snupper opmærksom fra tavle-PCer

Mobiltelefoner med stor skærme bliver mere populære, mens forbrugere holder fast i deres indkøbte tablets længere tid. Dermed er væksten i salget af tavlecomputere aftagende, lyder det fra IT-analysehuset IDC.

På dette års CES-messe viste Huawei mobilproducentens phablet Ascend Mate frem, som her sammenlignes med en iPhone. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Becker

Det er de store mobiler, som snupper opmærksomheden for tiden, når det gælder interessen for at indkøbe nyt i kategorien elektronisk grej.

Hvor salget af tavlecomputere de seneste år har haft fart på, er forbrugere begyndt at holde fast i deres indkøbte varianter lidt længere og kigger nu mod hylderne med de store smartphonetelefoner - eller såkaldte »phablets«, der er en slags blanding mellem en mobil og en tavlecomputer, hvilket navnet også indikerer som en sammentrækning af »phone« og »tablet«.

Det er foreløbige tal for første kvartal 2014 fra IT-analysevirksomheden IDC, der viser en aftagende vækst i salget af tavlecomputere.

Opgørelsen viser, at forsendelser fra producenter til forhandlere i første kvartal 2014 runder 50,4 millioner enheder mod 48,6 millioner styk i første kvartal 2013 - svarende til en stigning på 3,9 procent. I forhold til fjerde kvartal 2013 er der til gengæld tale om et fald på 35,7 procent i forsendelser af tavlecomputere til forhandlerne, der imidlertid i det kvartal også historisk set oplever et større salg af elektroniske enheder med julehandlen.

»Væksten i storskærmstelefoner og forbrugere, der holder fast i de tavlecomputere, de allerede har investeret i, i længere tid, er to faktorer, som medvirker til et kvartal for salg af tavlecomputere og to-i-en-enheder, der er svagere end ventet,« lyder det fra vicedirektør Tom Mainelli i en meddelelse fra IDC.

Opgørelsen er foretaget både på de klassiske tavlecomputere og såkaldte »2-i-1«, der enheder, som både fungerer som tavlecomputere og minibærbare med et tastatur, der kan kobles på efter behov.

IDC har da også allerede tidligere på året vurderet, at det boomende salg af tavlecomputere har nået toppen og vil tage af i år, fordi folk er tilfredse med, hvad de allerede har købt. I marts lød det fra analysehuset, at salget af tavlecomputere i 2013 skød i vejret med 51,6 procent, men at det forventes kun at vokse med 19,4 procent i år, og at der, inden året er omme, vil være solgt 261 millioner af slagsen,

Kæmpemobiler i fokus

Der findes da efterhånden også en skærmstørrelse for de fleste. Mens de funktioner, der typisk er kendt fra smartphonetelefoner finder vej til mindre skærme på håndled i form af smarte ure, bliver mobiler bare større og større - og har nu fundet en størrelse et sted midt imellem en smartphone og en tavlecomputere.

De kæmpe mobiler, der går under betegnelsen »phablets«, er pt. populære størrelser hos producenter, der på det seneste er kommet med deres bud på varianter af de store mobiler.

Ifølge en prognose fra januar fra analysevirksomheden Juniper Research, der definere en phablet som en smartphone med en skærmstørrelse over 5,6 tommer, vil forsendelserne af phablets fra producenterne til forhandlerne vokse markant frem til 2018, hvor det forventes, at salget vil nå 120 millioner fra omkring 20 millioner i 2013.

Der har blandt andet også i teknologimedier og -blogs været flere spekulationer om, at Apples næste smartphone vil komme med to forskellige skærmstørrelser, hvor den ene med 5,7 tommer bevæger sig ind i kategorien af »phablets«. 

Apple går tilbage

Ifølge den foreløbige tal fra IDC blev der i første kvartal 2014 solgt flest tavlecomputere fra Apple med 16,4 millioner, mens Samsung solgte 11.2 millioner enheder, Asus 2,5 millioner, Lenovo 2,1 millioner og Amazon en million enheder.

Samlet blev der solgt 17,2 millioner enheder i den samlede kategori af andre mærker. Apple sad i første kvartal på 32,5 procent af det samlede salg, men oplevede dog et fald i salget af enheder på hele 16,1 procent i forhold til samme kvartal 2013. Samsung sad på 22,3 procent af det samlede salget, og oplevede med et salg på 11,2 millioner enheder en stigning på hele 32 procent i forhold til samme kvartal sidste år.

Tidligere tal fra analysehuset Strategy Analytics for første kvartal har da også vist, at to ud af tre solgte tavlecomputere kommer med styresystemet Android fra Google, mens Apples markedsandel er nede på mindre end 30 procent.

Ifølge Strategy Analytics tal for første kvartal 2014 nåede salget af tavlecomputere 57,6 millioner mod 48,3 millioner i januar-marts sidste år.