Japanere skaber frygtløse mus

Japanske forskere har fundet ud af, hvordan de kan gøre mus frygtløse over for katte.

Foto: HO/Reuters

Den lange kamp mellem mus og kat kan være en saga blot. Det er lykkedes japanske forskere at ændre specifikke gener i mus, så de ikke længere er bange for deres værste fjende - katten.

Forskerne fra Tokyo Universitet fortæller, at de har fjernet gnavernes instinktive frygt for katte, således at de ikke længere løber i skjul, når de lugter eller ser en kat - det er bevis for, at frygten ikke er noget, de får gennem oplevelser og erfaring, men derimod at den er genetisk betinget.

- Mus er naturligt bange for katte og flygter som regel, når de lugter, at der er en i nærheden. Men mus, der genetisk har fået fjernet celler i næsen, viser ikke længere nogen form for frygt over for kattene, siger lederen af forskningsgruppen Ko Kobayakawa.

- De genmodificerede mus nærmede sig katten og puttede sig endda ind til den og legede med den. De nye opdagelser, der viser, at frygt er genetisk betinget og ikke tillært efter fødslen, er meget interessante og går stik imod, hvad vi ellers har troet, siger Kobayakawa.

Han forklarer, at menneskets afsky for lugten af eksempelvis rådne madvarer også kan fjernes genetisk.

Kobayakawas undersøgelser, der blev trykt i videnskabsmagasinet Nature i sidste måned, kan hjælpe med at kaste lys over, hvordan hjernen fungerer og bearbejder sanseindtryk.