iPhone-app gør Gyldendals e-bøger dyrere

Apples krav om 30 procent af salget sendes videre til forbrugerne og gør derved e-bøgerne dyrere end i butikkerne.

Gyldendal har valgt at følge Apples krav om 30 procent merbetaling for ikke at blive ekskluderet fra App Store. Det gør dog e-bøgerne tilsvarende dyrere. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Gyldendal kunne i går præsentere en ny app udviklet til iPhone, iPad og iPod Touch. Applikationen hedder »Bøger«, og med den kan de omkring 400.000 danskere, der ejer et af disse Apple-produkter, købe lydbøger og e-bøger på dansk.

Læs også: Apple sætter app-udviklere under pres
Læs også: E-bøger slår papir hos Amazon

»Det er nu e-bogsfesten starter, og ingenting vil være det samme om blot nogle få år fra i dag i den danske bogverden,« siger Lasse Horne, der er redaktør for Gyldendal Digital.

Kedelig og dyr start

Men festen har fået en kedelig start. Som ComON kunne fortælle forleden, har Apple ændret politikken, så alt, hvad der sælges gennem App Store, skal »beskattes« med 25-30 procent til Apple. Det gælder også Gyldendals e-bøger solgt gennem den nye app.

Dermed bliver det for eksempel 40 kroner dyrere at købe e-bogen »Afgrundens Rand« af Christian Dorph end andre steder. På Gyldendals app »Bøger« koster bogen 239 kroner. Hos normale danske internetboghandlere som saxo.com kan bogen købes for 199 kroner, påpeger Martin von Haller Grønbæk, der er bestyrelsesformand for Saxo.

Frygter eksklusion

»Det er selvfølgelig uheldigt med den højere pris, men vi har valgt at følge Apples regler for ikke at komme i samme situation som Riidr og Sony,« siger Lasse Horne til ComON med henvisning til den nylige eksklusion fra App Store af den danske e-bogs-handel Riidr og Sonys ditto.

Han satser dog på, at Apple vil lempe på politiken, så meromkostningerne ved at sælge gennem selskabets App Store bliver noget mindre.

Gyldendal har i øjeblikket omkring 1000 e-bøger i sit katalog og regner med at nå op på det dobbelte i løbet af i år.

Læs også: Sådan er den nye iPad-avis