iPad mister igen terræn

Laveste markedsandel nogen sinde, men nye modeller vil ændre noget på billedet, siger analysefirma.

Den nylancerede iPad Air skal hente tabte markedsandele tilbage til Apple, efter at juli-september viste den laveste markedsandel nogen sinde. Foto: Spencer Platt, Getty/AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: SPENCER PLATT

Apples andel af verdensmarkedet for tavle-PCer har aldrig været lavere.

I juli-september faldt iPads markedsandel til 29,6 procent af alle leverede tavle-PCer mod 40,2 procent for et år siden, og det har aldrig ligget lavere, siden Apple i 2010 lancerede den første iPad og dermed formåede at få liv i en del af PC-verdenen, som ingen andre producenter hidtil havde præsteret noget brugbart på.

Apple solgte på de tre måneder 14,1 millioner iPad-tavlecomputere, viser nye tal fra analysehuset IDC, som følger teknologimarkederne tæt. Den nylige lancering i fredags, 1. november, af den femte iPad, kaldet iPad Air, og en forbedret iPad Mini vil dog vinde terræn tilbage for Apple, lyder IDCs vurdering.

I juli-september voksede verdensmarkedet for tavle-PCer sammenlagt med 36,7 procent i forhold til for et år siden, og der blev sammenlagt solgt 47,6 millioner tavle-PCer, godt hjulpet på vej af en række stadig billigere modeller, hvis kvalitet til gengæld hele tiden vokser i takt med, at den teknologiske indmad koster mindre og mindre.

Samsung haler ind på Apple

Sydkoreanske Samsung haler ind på Apple og sikrede sig gennem et salg på 9,7 millioner tavle-PCer i sin Galaxy Tab-serie en markedsandel på verdensplan på 20,4 procent.

Taiwanske Asus, som bl.a. producerer Nexus 7-tavlecomputeren for Google, solgte 3,5 millioner styk og har en markedsposition som nummer tre med 7,4 procent, mens kinesiske Lenovo med 2,3 millioner styk ligger som nummer fire med 4,8 procent af verdensmarkedet. Ligeledes taiwanske Acer er nummer fem med en andel på 2,5 procent og 1,2 millioner leverede tavle-PCer.