Instagram tager opmærksomheden på det sociale net

De »gamle« aktører er ikke trendy længere. Se her, hvilke sociale netværk der fører kampen om at have den største andel af deres brugere blandt unge.

Det er foto- og videodelingsappen Instagram, der over det seneste halve år procentvis har trukket flest nye aktive brugere af sociale tjenester på nettet, viser analyse fra Globalwebindex. Det er stadig ejeren Facebook, der er størst, men de nyere platforme er mere trendy - særligt for unge brugere. Fold sammen
Læs mere
Foto: MARIO ANZUONI
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er kampen om teenagerne - og de ældre, som stadig er de unge, der i høj grad har været i fokus i feltet af sociale netværk på internettet over de seneste måneder. Især med meldinger om, at verdens største af slagsen, Facebook, er ved at miste de helt unge til andre sociale tjenester, fordi de er blevet trætte af at dele platformen med mor-og-far-generationen.

Ifølge en ny analyse af udviklingen af sociale tjenester på internettet fra den amerikanske analysevirksomhed Globalwebindex er det da også nyere sociale tjenester som bloggingsitet Tumblr, fotodelingsappen Instagram og videsitet Youtube, der målt i fjerde kvartal 2013 var de sociale tjenester, som fører an i forhold til at tiltrække aktive brugere i gruppen af 16-24-årige.

På Tumblr er det ifølge Globalwebindex 45 procent af de aktive brugere, der er fra aldersgruppen 16 til 24. På Instagram er det 39 procent, mens det på Youtube er 32 procent.

Samlet set for alle brugere i analysen er det procentvis også en af de nyere sociale tjenester, fotodelingsappen Instagram der har den største vækst i antallet af brugere i perioden med 23 procent. For det samlede antal brugere ligger Instagram nummer seks - og efter Facebook, Youtube, Google Plus og Linkedin - idet lidt flere end 20 procent svarer, at de har en konto på Instagram.

På de største sociale tjenester på nettet er det ifølge Globalwebindex aldersgruppen imidlertid 25-34-årige, der dominerer som aktive brugere. Det gælder både Facebook, Google Plus, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Myspace og Orkut. Og samlet set er mere end 50 procent af alle brugere på de største sociale netværk da også at finde i aldersgruppen 16-34 år.

Facebook stadig størst

Samlet er det stadig Facebook, der trækker flest aktive brugere. I analysen, der bygger på en undersøgelse blandt 170.000 personer fra 32 lande, er det 83 procent, som har en konto her, mens det også er her, der er flest aktive brugere i form af 49 procent.

Næstefter kommer Youtube med knap 60 procent, der meddeler, at de har en konto, mens andelen af aktive brugere ligger omkring 25 procent. Til gengæld er de to tjenester også blandt dem, der i perioden andet til fjerde kvartal 2013 har haft et fald i andelen af aktive brugere på tre procent gældende for begge internettjenester.

»Ja, Facebook har mistet brugere gennem 2013. Og ja, tallene for teenagebrugerne peger nedad. Men hvis vi ser bort fra Kina, er det fortsat det mest populære netværk på alle markederne - og kan prale af de mest aktive brugere og de flittigst besøgende,« lyder det i en kommentar til analysen fra Jason Mander, der er ansvarlig for at analysere nye tendenser hos Globalwebindex.

De store mister trendstatus

På analysevirksomhedens blog noterer han samtidig, at Facebook har en udfordring i, at det i dag er de 25- til 34-årige i højere grad end den yngre gruppe af 16- til 24-årige, som udgør de fleste brugere. Men at selskabet på det felt ikke er alene, idet det i analysen kun er Instagram, Tumblr og Youtube, der markerer sig med flest brugere i den unge aldersgruppe.

»Det er klart, at nogle af de største spillere i feltet ikke længere tiltrækker en automatisk interesse og appel, som de engang gjorde blandt de unge brugere af sociale netværk. Det betyder imidlertid ikke, at de er røget helt uden for interessen her. Deres teenagepublikums størrelse er stadig imponerende trods alt, men de er ikke lige så trendy, som de engang var,« lyder det fra Jason Mander. 

Beskedtjenester hitter

Blandt de sociale tjenester, der markerer sig blandt de mere trendy af slagsen lige nu, er i høj grad de såkaldte »social messaging«-tjenester, eller beskedtjenester på mobile enheder, hvor brugerne kan sende hurtige beskeder til hinanden i realtid både i form af tekst, video og billeder. I det felt har der i perioden fra andet til fjerde kvartal 2013 været vækst i antallet af brugere generelt. Mens tre procent af de adspurgte i andet kvartal brugte beskedtjenesten WeChat, var det tal steget til 14 procent i fjerde kvartal.

For andre beskedtjenester som Whatsapp og Line var der tale om et spring fra henholdsvis 29 til 36 procent og otte til ti procent. Facebook har også fokus på det område blandt andet med en opdatering af den tilhørende mobilapp Facebook Messenger, hvor brugerne nemt kan tilgå beskeder fra Facebook. Her er andel af brugere steget fra 36 til 37 procent i samme periode.