Hver anden bruger Facebook mobilt

Nye tal afslører boom i antallet af mobilbrugere på det sociale netværk. Android-mobilerner boomer.

Dette syn ser 470 mio. mennesker hver måned. Fold sammen
Læs mere
Foto: KAREN BLEIER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens det ikke har været hemmeligt, at Facebooks brugere i stadigt stigende omfang foretrækker at bruge det sociale netværk via en app på mobilen, har det været noget mere grumset at lure, præcist hvor mange mennesker, der er tale om.

Nu afslører en ny analyse et dramatisk stigende antal mobile brugere - og det er efterhånden snart halvdelen af Facebooks en mia. store brugerskare, der tjekker profilen via mobilen. Således var der i 2011 blot 240 mio. mennesker, der i løbet af september tjekkede Facebook fra en mobil enhed. Et år senere var dette tal steget til 470 mio. mennesker.

Det viser tal, som web-analytikeren Benedict Evans har registreret på snedig vis, efter Facebook selv holdt op med at offentliggøre, hvor mange mobile brugere, sitet har.

Android boomer helt vildt

Ikke overraskende tegner iPhone og Android sig for de største stigninger i antallet af mobile brugere, og mens 70 procent af iPhone-ejerne bruger Facebook fra mobilen, er det blot 40 procent af Android-brugerne, der bruger deres telefon til at tjekke Facebook.

Alligevel tegner det boomende Android-system sig for størstedelen af væksten i antallet af mobile brugere - og Android udgør nu 16 procent af det samlede antal månedlige besøgende hos Facebook, mod blot 13 procent fra Apples iOS.

Boomet i Android kan på længere sigt udgøre et potentielt problem for Facebook, fordi Google i nyere versioner af Android-systemet har filtret sit eget sociale netværk, Google+, godt og grundigt ind i mobilerne fra fødslen.

Samlet set udgør iPhone og Android-brugerne en fjerdel af alle de månedlige besøg på Facebook.

Ondt i lommen

Brugertallene for det sociale netværk er væsentlige, fordi Facebook fortsat har store problemer med at tjene penge på de mobile brugere. Allerede da selskabet lod sig børsnotere i 2012 stod det klart, at Facebooks væsentligste forretningsmæssige udfordring består i, at brugen af netværket bliver mobilt på bekostning af adgang via en almindelig PC.

Mens Facebook på forskellig vis viser annoncer på den web-baserede del af tjenesten, er det vanskeligere for selskabet at få krænget annoncer ind på en lille mobilskærm, og det fortsat uafklaret, hvordan Facebook vil skrue fremtidens forretning sammen, efterhånden som brugerne fravælger den gammeldags browserbaserede adgang.

Tendensen med at mere og mere internetbrug flytter fra computeren over til smartphones og tavlecomputere er generel - og gælder ikke kun Facebook. Udviklingen går dog hurtigere for Facebook, fordi selskabet selv har lanceret meget velfungerende apps til de største smartphone-platforme.