»Hør nu her - det ER altså smart!«

Stor reklamekampagne skal forsøge at overbevise TV-seerne om, at smarte TV efterhånden lever op til deres navn, trods det dårlige ry.

I første omgang er det tyskerne, der skal lære at kikke efter de ekstra muligheder, som er indbygget i deres fladskærm, men som de ikke bruger. Fra Smarterfernsehen.info Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BERLIN: De såkaldte smarte TV lider fortsat under et dårligt ry for at være alt andet end smarte. Og det er nu blevet et så stort problem for TV-producenterne, at de er gået sammen om at lancere en storstilet reklamekampagne for at vise, at smarte TV er smarte.

»Smarter Fernsehen« er overskriften på kampagnen, som bliver sat i gang i Tyskland i forbindelse med åbningen af Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA. Overskriften er dobbelttydig: Den henviser både til de smarte TV og kan læses som, at det er en smartere måde at se TV på.

Lidt for smart i begyndelsen

Smart-TV er blevet et begreb, der dækker over, at fjernsynet kan kobles til internetforbindelsen og dermed ikke alene fungere som traditionelt fjernsyn men også rumme forbindelse til en lang række programmer med ikoner, som de kendes fra mobilverdenen. Disse kan give en særligt tilpasset internetadgang til TV-arkiver, sociale netværk som Facebook og Twitter, til Googles filmtjeneste YouTube, til videotelefoni via Skype og til en række betalings- og filmlejetjenester i stil med amerikanske Netflix, så man kan leje og se præcis den film, som man lige ønsker sig.

Smart-TV blev imidlertid lanceret for nogle år siden, hvor der var meget lidt smart over det - bortset fra markedsføringen. Tjenesterne var få, af ringe kvalitet og med et yderst spinkelt indhold. Det hænger stadig ved, og selv om flertallet af de fladskærmsfjernsyn, som sælges i dag, er smarte TV, har rigtigt mange husstande ikke overhovedet brugt skærmprogrammerne, siden de købte apparatet. En måling fra den danske brancheforening, Branchen Forbrugerelektronik (BFE), viser, at 44 procent af alle, der har et smart-TV, i 2012 brugte internetadgangen flere gange om dagen/ugen/måneden, mens 32 procent aldrig havde brugt den.

Foreløbig kun i Tyskland

Smart-TV-kampagnen, som altså endnu kun gennemføres i Tyskland, skal forsøge at ændre på dette, for TV-producenterne og deres samarbejdspartnere går glip af store summer, fordi folk ikke anvender de funktioner, som er indbygget i TV-apparatet.

Masser af fladskærmsapparater får ikke opdateret softwaren fra producenten, og mange sidder derfor med et apparat, hvor de egentlig gerne ville have adgang til f.eks. Netflix eller TDCs YouBio men ikke kan få det, fordi TV-producenten ikke bruger krudt på at få andre end de nyeste modeller opdateret.


Berlingske dækker IFA på www.business.dk/digital, www.b.dk/techogviden og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).