Hønen før ægget - måske

Britiske forskere gjort en opdagelse, som kunne tyde på, at det var rent faktisk var hønen, der kom før ægget.

Foto: Thegreenj, Creative Commons Attribution ShareAlike 3.0

En gruppe forskere fra universiteterne i Sheffield og Warwick har uforvarende gjort en opdagelse, som måske kan føre til en løsningen af et af naturvidenskabens store uløste gåder: Hvad kom først: Hønen eller ægget?

Forskerne havde sat sig for at undersøge et interessant protein med navnet ovocledidin-17, som er fundet i både æggeskaller og æggestokke på høns. Formålet med forskningen var at skaffe viden om, hvordan æggeskaller dannes - en viden som bl.a. vil kunne bruges i den medicinske forskning.

Ved hjælp af Storbritanniens nationale supercomputer HECToR, der står i Edinburgh i Skotland, kunne forskerne simulere, hvordan mineraler og faste materialer dannes inde i organismer, den såkaldte biomineraliseringsproces.

Forsøget viste, at en af de mulige roller for proteinet ovocledidin-17 er at øge hastigheden af dannelsen af æggeskal inde i hønen, så den kan danne et æg inden for 24 timer.

- Vi fandt ud af, at dette protein ser ud til at kunne accelerere krystalliseringsprocessen, så hønen kan danne æggeskallen hurtigere. Kort sagt accelererer proteinet dannelsen af kalk, siger den ledende forsker bag projektet, Colin Freeman fra universitetet i Sheffield til cnn.com.

Men forskerne gjorde også en opdagelse, som egentlig lå udenfor formålet med forsøget. De fandt ud af, at æg ikke kan dannes uden ovocledidin-17 i hønens æggestokke. Så det betyder vel, at hønen kom før ægget? spørger cnn.com polemisk.

- Det var klart ikke det,  vi prøvede at finde ud af igennem simuleringen, men det er da et interessant spørgsmål, er det ikke? siger Colin Freemann, som trods de nye videnskabelige resultater selv hælder til, at ægget kom før hønen.

- Jeg ville sige, at æggeskallen kom lang tid før hønen - det er en dinosaur eller endda en før-dinosaur ting. Det må man tale med biologer, der forsker i evolution om, siger Colin Freemann.

Så måske er gåden om hønen og ægget alligevel ikke løst, eller....?