Higgs har fået hikke – hvad gør vi nu?

Opdagelsen af Higgs vakte uhørt begejstring i forskerkredse, men siden da har frustrationerne meldt sig på banen. Nu har CERN offentliggjort nye resultater om fysikernes yndlingshovedpine:Higgs-bosonen.

The Large Hadron Collider tænder igen i starten af 2015. Arkivfoto Fold sammen
Foto: ADAM WARZAWA

Da Higgs-bosonen blev opdaget ved CERN i 2012, blev fysikerne på projektet fra den ene dag til den anden udnævnt til superstjerner. Men siden da har adskillige spørgsmål presset sig på – standardmodellen er presset på sin overlevelse.

Nu har CERN offentliggjort nye resultater om Higgs – og diskussionen omkring bosonen er igen på alles læber. Læs om de nye opdagelser hos Videnskab.dk

For nylig kastede professor Jonathan A. Bagger, der er vicedirektør for akademiske anliggender ved Johns Hopkins University i USA, sig ud i spørgsmål om Higgs-bosonen ved Euroscience Open Forum, ESOF, i København.

Dette resulterede i en heftig diskussion om partikelfysikkens fremtidige udfordringer, fordi standardmodellen, der afhænger af Higgs-partiklerne, bestemt ikke er all-inclusive.

»Har neutrinoer og anti-neutrinoer de samme egenskaber? Hvorfor er universet fyldt med stoffer og anti-stoffer?« spurgteprofessoren retorisk.