Her-og-nu-beskeder har fart på i chatapp

Der bliver skruet op for aktiviteten i de nyere beskedtjenester, der tilbyder udveksling af tekst, billeder og video i smartphoneapps. Ifølge amerikanske Whatsapp udveksles der dagligt udveksles 50 milliarder beskeder i tjenesten.

Ifølge amerikanske Whatsapp er der nu 430 millioner aktive brugere af chatappen. Fold sammen
Læs mere
Foto: LIONEL BONAVENTURE

Der er fart på lige-nu-og-her-beskederne i apps, der bliver mere populære hos smartphonebrugere - og konkurrerer med SMSerne. Der har den seneste tid været meget fokus på nyere sociale beskedtjenester, der overtager pladsen på mobilen - og er udviklet til såkaldt social messaging, der er blevet beskrevet som en af de særlig hotte tendenser på mobilområdet for tiden.

Tjenesterne er udviklet som apps til smartphones, hvorfra brugerne kan sende beskeder til andre brugere i realtid over internettet - og i nogle apps samtidig kan kombinere beskederne med elementerne kendt fra sociale tjenester.

Nu meddeler amerikanske Whatsapp, der er stiftet i 2009 og netop tilbyder udveksling af beskeder i form af tekst, billeder og video og lyd samt gruppechat, at tjenesten har rundet 430 millioner aktive brugere - mod 400 millioner i december, skriver teknologinyhedssiden Techcrunch fra konferencen Digital Life Design (DLD) i Tyskland, hvor medstifter og direktør for Whatsapp Jan Koum deltog med en oplæg.

Her oplyste han, at der dagligt udveksles 50 milliarder beskeder i Whatsapp.

I feltet af lignende beskedtjenester findes blandt andre også sydkoreanske Kakaotalk, kinesisk udviklede WeeChat og amerikanske Line, ligesom den amerikanske chattjenesten Snapchat især over det seneste års tid har trukket megen opmærksomhed for udvekslingen af beskeder, der forsvinder af sig selv, få sekunder efter de valgte modtagere har åbnet dem.

Hos Whatsapp er der dog ingen planer om at tilføje lignende funktioner som eksempelvis beskeder, der forsvinder af sig selv, lød det ifølge Techcrunch fra stifterne på DLD-konferencen. Samtidig vil tjenesten fortsat undgå annoncer og integration af eksempelvis spil.

»Vi vil fokusere alene på beskeder. Hvis folk ønsker at spille spil er der masser af andre tjenester, og der er også mange dygtige virksomheder, som bygger deres tjenesten omkring annoncerne. Apps er et frit marked, så det smukke er, at folk kan få den slags funktioner andre steder,« lød det fra Jan Koum ifølge Techcrunch.

Generelt går tendensen både i nyere apps til smartphones og de store sociale netværk på internettet mod at gøre det muligt at kommunikere i mere separate og private rum - eller i form af muligheden for at sende private beskeder.

For nyligt kom verdens største sociale netværk Facebook med en opdatering til sin tilhørende app til mobile enheder Messenger, hvorfra brugerne hurtigt kan få adgang til indkomne Facebook-beskeder og chat. Opdateringen gjorde det muligt for brugerne også at ringe over internettet tiil de kontakter, de har.

Fra Facebook-topchefen Mark Zuckerberg selv lød det da også i den forløbne uge, at netop rum til mere private beskeder pt. er et af de populære innovationsfelter inden for internettjenester. Og at hans forventning er, at flere aktører - herunder Facebook- vil fortsætte udviklingen i det spor.

Under et interview på Stanford University henviste han ifølge Techcrunch blandt andet til, at mange af de mest interessante nye virksomheder for tiden arbejder med den slags funktioner - og nævnte eksempelvis Snapchat som et af de mere interessante.

»Snapchat er et meget interessant privatlivsfænomen, fordi det skaber et nyt rum til kommunikation, hvor folk kan dele de ting, de tidligere ikke følte, der var et rum til. Jeg mener, det er meget vigtigt og en stor del af den innovation, som vi vil fortsætte med at sætte skub i - og gøre mere inden for. Og det forventer jeg at flere andre virksomheder også vil,« lød det fra Mark Zuckerberg.

Den Facebook-ejede fotodelingsapp Instagram tilførte da også for nylig en ny funktion, hvor brugerne kan sende billeder og beskeder privat i en indbakke til andre brugere i stedet for alt dele beskeder, billeder og kommentarer offentligt. Også mikroblogtjenesten Twitter har opdateret tjenestens app til mobile enheder, så brugerne af den kan sende billeder til hinanden i direkte beskeder, der ikke vises i nyhedsstrømme, hvor alle kan følge med.