Halloween-meteor rammer »næsten« Jorden

Halloween får et ekstra skrækindjagende indslag i år: En asteroide, der kan ødelægge store dele af et kontinent, farer bekymrende tæt forbi Jorden.

Foto: NASA/JPL-CALTECH / HANDOUT

Halloween-aftenen på lørdag bliver en hel del mere gysende, end de djævelske grin på græskarhovederne lader ane.

En lille halv million kilometer ude i rummet - i kosmisk forstand som en hårsbred - vil en klippeklump med en bredde på omkring en halv kilometer fare forbi Jorden med en hastighed på over 125.000 km/t.

Det er den tætteste forbiflyvning af Jorden, siden en nogenlunde tilsvarende klump drønede forbi os i 2006.  Ifølge aktuelle beregninger fra NASA skal vi helt frem til 2027, før noget lignende atter kommer så tæt på.

Det lille himmellegeme, der er nærmest Jorden omkring kl. 18.05 dansk tid lørdag, er da også blevet udstyret med øgenavnet Spooky - »Skummel« eller »Spøgelsesagtig« - men dets officielle betegnelse er TB145.

Læs også: Meteorrisiko større end ventet

Vi skal være overordentlig glade for, at den dystre klippeklump vil fare forbi lidt længere borte end Månens bane om Jorden. For hvis en meteor af denne størrelse rammer vores klode, vil det »udløse ødelæggelser på kontinental skala«, siger Paul Choda, chef for NASAs program for nærdjords-objekter, til tidsskriftet Popular Science.

Ifølge hans beregninger ville »Halloween-asteroiden« efterlade et krater med en diameter på seks kilometer. Der vil imidlertid ikke blive tale om en katastrofe i global skala, lyder hans »beroligende« vurdering.

Det er kun få uger siden, at NASA opdagede himmellegemet, som at dømme efter dets noget usædvanlige bane meget vel kan være en komet. Men det vil utvivlsomt blive opklaret i de kommende dage, efterhånden som klumpen nærmer sig jordiske himmelstrøg.

Når den er tættest på, vil man ved hjælp af teleskoper kunne optage billeder af den med en opløsning på bare to meter pr. pixel.