Googling for vrisne

Undgå "search rage". Cranky.com er en søgemaskine målrettet til ældre.

VisitDenmark har top-placering ved søgning på "copenhagen" i Cranky.com. Selv teksten er nettets udgave af magnaprint. Fold sammen
Læs mere

Hvis du bliver sur over at få for mange og for useriøse hits i Google, så skulle du måske prøve Cranky.com.

Den nye søgetjeneste har 68'erne eller babyboom-generationen som målgruppe. Der bliver kun vist fire søgeresultater per side, og søgningen foregår kun på hjemmesider, som i forvejen er udvalgt efter at være populære blandt netbrugere over 45 år.

Og det er dét, de ikke-længere-så-unge vil have, mener manden bag Cranky.com, Jeff Taylor. Han stiftede i sin tid monstersuccesen blandt jobsøgningssites, Monster.com, og er nu aktiv med firmaet Eons, der beskæftiger sig med "50 plus everything ...". Her kan man finde alt fra forsikringer og rejser til investeringsrådgivning og otium-boliger til de pengestærke babyboomers.

Startkapitalen til Cranky.com kommer bl.a. fra Sequoia Capital, der også skød penge i Google, Yahoo og YouTube.

Cranky betyder noget i retning af sær og tvær. Jeff Taylor siger til CNN, at han selv kan blive ramt af "search rage", når han prøver at finde noget bestemt via Google.

Indtil videre er søgningen i Cranky.com rettet mod amerikanske babyboomere, og da der i realiteten er tale om et indeks og ikke en søgetjeneste, må vrisne danske 68'ere (og vi wannebees, som er for unge til at være den ægte vare), vente på at nogle tager handsken op og indekserer danske hjemmeside efter alders-tilgængelighed.

Jubii-"drengene" er jo ikke helt unge længere, så måske kunne de som ergoterapi snedkerere en særlig geriatri-udgave, Okkejaa.dk?