Google tester musik-tjeneste

Den meget omtalte musiktjeneste fra Google ser ud til at nærme sig lancering.

Foto: JOERG KOCH
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De vedvarende rygter om en kommende Spotify-agtig musikstreaming-tjeneste fra Google ser nu ud til at være tæt på at blive til virkelighed.

Tjenesten har været omtalt på rygtebasis længe, og allerede sidste år skulle Googles forhandlere have erklæret overfor de store pladeselskaber, at tjenesten ville være klar i slutningen af 2010. Det blev den som bekendt ikke, men nu er Google tilsyneladende nået så langt med udviklingen, at selskabet er begyndt at teste den internt. Det skriver CNET.

Der er fortsat tale om en historie, som Google ikke selv officielt har forholdt sig til - men hemmeligheden er rimelig dårligt bevaret, og nogle opvakte brugere af Android-systemet har sågar opdaget referencer til Googles musiktjeneste i Android 3.0.

Adskillige amerikanske medier har også afsløret detaljer om Googles projekt, omend det endnu ikke helt konkret er afsløret, hvad der står for døren.

Måske kun din egen musik

Noget tyder dog på, at Google vil tilbyde brugerne, at de kan streame musik, som de i forvejen har liggende i deres egne musikbiblioteker. Det vil sige, at musik, man ejer, kan tilgås via Google når man eksempelvis er ude og kun har sin smartphone med. På den måde har man pludselig adgang til al sin musik, uanset hvor man er. Wall Street Journal har tidligere rapporteret, at Apple kan være på vej med en tilsvarende løsning.

Streaming-tjenester vinder generelt frem og er en af tiden store trends, særligt i USA. Årsagen skal findes den hastigt stigende udbredelse af mobilt bredbånd og smartphones, hvor man altid er online, som regel til en fast pris på data.

Tjenester som Pandora, Spotify, Grooveshark og Last.fm er blot få eksempler på streaming-tjenester, hvor man enten kan abonnere på musikken eller betale for den ved at lytte til reklamer.

I Danmark har spørgsmål om musikrettigheder dog længe spændt ben for de store, udenlandske tjenester.

Ikke i iTunes endnu

Selv om mange betragter streaming af musik som en teknologi, der står foran sit absolutte gennembrud, er det fortsat Apples iTunes Store, der sidder totalt massivt på markedet for digital musik.

iTunes tilbyder dog ikke streaming-tjenester. Her køber kunderne musikken stykvist og henter den ned på egen computer, hvorefter det lægges over på en iPod eller iPhone. Apple har dog selv meldt ud, at selskabet er i færd med at bygge et nyt datacenter, som skal bruges til diverse streaming-agtige tjenester, herunder til iTunes.

Herhjemme kender vi umiddelbart bedst tjenesten Wimp, hvor man får adgang til streaming af et meget stort musikbibliotek, for 99 kroner per måned. Også TDC har via Play en tilsvarende service, hvor musikken dog er inkluderet i abonnementet på bredbånd eller mobil.

Millioner af kunder om fem år

Sådanne tjenester henvender sig indtil videre primært til de mest avancerede brugere, men vil vokse eksplosivt de kommende år. Blandt andre analysebureauet ABI Research har estimeret, at der i 2016 vil være 161 millioner abonnenter til den slags tjenester, fortrinsvist i Asien, Europa og USA.