Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Apples fejlbefængte korttjeneste Apple Maps var så dårlig, at folk undlod at opdatere til den nye Apple-software iOS6 af frygt for at miste Googles kort.
Det kan annoncetjenesten MoPub nu dokumentere. På baggrund af de 12.000 småprogrammer/apps, som MoPub leverer annoncer til, kunne selskabet registrere en stigning i antallet af unikke iOS6-brugere i de fem dage, efter at Google Maps blev lanceret til nyeste udgave af Apples styresystem.
Offentlig undskyldning - og fyring
Apple valgte med opgraderingen af styresystemet til iOS6 at sætte Google på porten og indføre sin egen, uprøvede landkorttjeneste, Apple Maps. Den var imidlertid en katastrofe for Apple, fuld af fejl, og kritikken haglede ned over verdens mest værdifulde selskab, som måtte sende topchef Tim Cook på banen med en sjælden undskyldning - og en fyreseddel til manden, der var ansvarlig for udviklingen.
Eksempler på problemerne med Apple Maps var, at Sveriges næststørste by, Göteborg, var forsvundet, at Bornholm var endt på Sjælland, og at Tårnby lignede hovedstaden på Saltholm.
De mange brugere af Google Maps turde på den baggrund ikke opgradere til iOS6 og beholdt derfor den gamle version af styresystemet.
Google Maps vendte tilbage
Google lancerede så Google Maps til iOS 12. december, efter at Apple havde godkendt Google Maps, sådan som Apple kræver at skulle godkende alle programmer.
Det satte skred i udviklingen, for nu var den åbenbart væsentligste hindring for en opgradering fjernet, skriver nyhedsnetstedet Tech Crunch.
MoPub administrerer over en milliard annoncevisninger om dagen gennem de flere end 12.000 apps samt et antal annoncenetværk.
I iOS6 kan man nu slå sporing gennem annoncer fra gennem funktionen »Identifier For Advertising« (IFA).