Google indstiller automatisk scanning

Indholdet af Gmail-indbakken hos en række brugere vil ikke længere blive udsat for dataudgravning, så annoncerne kan blive tilpasset brugerne, lover internetgiganten.

Google vil indstille scanningen af indhold i - i første omgang - studerendes Gmail-indbakker med henblik på udnyttelse til annonceformål. Senere vil scanningen af også erhvervsløsninger blive droppet. Foto: Joel Saget, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: JOEL SAGET

Google indstiller nu den automatiske og meget omdiskuterede scanning af indholdet af beskeder i indbakken hos både studerende og erhvervsbrugere.

Google har meddelt, at man holder op med at scanne studerendes konti i de såkaldte Apps for Education, og internetgiganten bekræfter over for nyhedstjenesten TechCrunch, at også scanningen af alle erhvervsbrugere og offentlige brugere, som bruger Google Apps, snart ophører.

Scanning netop skrevet ind i brugerbetingelser

Google Apps er en pakke af programmer, som alle fungerer via netforbindelsen og omfatter posttjenesten Gmail, kalender, kontorpakken Google Docs, netlagertjenesten Drive m.fl. samt adgangen til Google Apps Marketplace, hvor man kan hente forskellige udvidelser til Google-programmerne.

Der kom særligt fokus på den sensible scanning af indholdet af folks beskeder, efter at Google 14. april opdaterede sine brugerbetingelser, så det fremgik, at scanningen finder sted. Formålet med den automatiske scanning af selve indholdet i de beskeder, som man sender eller modtager, er at indsamle viden om folks interesser og aktuelle beskæftigelsesområder, så der kan vises tilpassede annoncer i den gratis udgave af Googles posttjeneste Gmail og i de mange andre Google-tjenester, som ens Google-konto efterhånden bruges på, heriblandt selve søgemaskinen.

Nu bliver scanningen til annonceformål fjernet - dog ikke blandt almindelige Gmail-brugere. Google har ikke vist annoncer inde i selve programmerne, som uddannelsesinstitutioner har kunnet bruge siden 2006. Men de oplysninger, som den automatiske scanning samlede ind, blev brugt til at målrette annoncer i andre sammenhænge.

Flere ændringer på vej

Google bekræfter over for TechCrunch, at det bliver muligt permanent at fjerne muligheden for at slå annoncer til/fra i Google Apps. Som standard vil annoncevisningen være slået fra, og selv folk med administratorrettigheder vil ikke kunne slå dem til.

»Vi har permanent fjernet al annoncescanning i Gmail til Apps for Education, hvilket betyder, at Google ikke kan indsamle eller bruge studerendes data i Apps for Education-tjenester til annonceformål. Vi vil også foretage lignende ændringer for alle vore Google Apps-kunder, heriblandt erhvervslivet, det offentlige og hidtidige brugere (af ældre gratisversioner, red.),« hedder det i en meddelelse på Googles officielle blog, som dog ikke fortæller, hvornår det vil ske.

Ændringerne i forhold til Google Apps for Education, som ifølge internetgiganten selv bruges af hele 30 millioner studerende, lærere og administratorer, kommer efter klager fra studerende og lærere i delstaterne Hawaii og Californien, som mener, at dataindsamlingen griber ind i privatlivets fred.

Læs mere: Googles forklaring om ændringerne