Gadgetglæden fejler intet i krisen

Der bliver stadig storshoppet fjernsyn og andet elektronisk isenkram. Nu krydser branchen fingre for de smarte fjernsyn.

Fra IFA-messen i Berlin. Fold sammen
Læs mere
Foto: A3464/_Rainer Jensen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

BERLIN: Danskernes krisebevidste mådehold sættes på standby, når de træder ind hos den lokale elektronikpusher. Det viser den årlige opgørelse over aktiviteten i de danske elektronikbutikker, der fredag blev offentliggjort af Brancheforeningen ForbrugerElektronik (BfE), på IFA-messen i Berlin.

Efter nogle år med en sand fest for fladskærmsbranchen, er der dog tegn på en anelse nedgang i salget. I år forventes der således solgt godt 650.000 flade skærme, svarende til godt og vel ti procent mindre end sidste år. I alt har 87 procent af de danske husstande nu en fladskærm, og 50 procent har mere end en, og dermed bliver det efterhånden sværere at få overtalt forbrugerne til at proppe endnu flere fladskærme ind i de små hjem.

Både producenterne af de flade skærme og detailhandlen har nydt godt af overgangen til digitalt sendenet, der over et par omgange har fået mange danskere ud i butikkerne for at købe nyt TV - men dén overgang er nu afsluttet, og nu venter en tid, hvor TV-producenterne må drive salget frem uden hjælp.

Foreløbig står salget dog stærkt - og nu krydser branchen fingre for, at de smarte fjernsyn, der kan suge indhold fra internettet, vil skabe så meget interesse, at et nyt salgsboom kan skydes i gang.

De smarte fjernsyn har været undervejs i årevis, men har frem til nu som oftest været et mareridt at betjene. Sådan er det ikke længere , for det seneste års tid er nyere smart TVs blevet meget mere brugervenlige, og på dette års IFA-messe, er de smarte fjernsyn alle vegne, og minder i nogle tilfælde mere om iPads end om fjernsynsapparater.

- Vi har været meget priviligerede, for vi har haft interesse for fladskærmene fra forbrugerne allerede fra krisens start i 2008. Så kom det analoge sendenets slukning, som vi nød godt af. Og det går det faktisk endnu, for det tager lidt tid, før markedet er mættet. Det er helt klart grunden til, at vi ikke har set en krise. Vi mangler stadig at udskifte 1,5 mio. billedrørsfjernsyn med fladskærme, og efter det, kan vi jo begynde at udskifte de fladskærme, der blev købt først. Jeg gætter på, at vi har et par år foran os endnu, hvor vi kan nyde godt af en høj udskiftningsrate, siger Kurt Frausing, der er direktør for BFE.

De smarte fjernsyn udgjorde i årets første syv måneder 49 procent af det samlede TV-salg i Danmark - mens 3D må siges at være et flop i forhold til de forventninger, der var til fænomenet for bare et år siden. Blot hver tredje solgte TV er nu et 3D-TV.

De smarte TVs opblomstring sker især fordi, der i løbet af 2012 - og særligt dette efterår - er dukket en række nye streaming-tjenester op. Det er tjenester som Netflix, HBO og også YouSees YouBio, der leverer serier og film via internettet, snarere end via de gamle kabel-TV-kabler. Tjenesterne begynder så småt at gå i luften i oktober, og vil kunne modtages ikke blot på TV, men også på tavlecomputere, almindelige computere og smartphones.

Fredag annoncerede Samsung og indholdsleverandøren HBO således et samarbejde, der betyder, at HBOs app fremover vil blive bygget ind i Samsungs smarte fjernsyn fra fabrikken.

Selv om de flade skærme fylder meget i den årlige salgsstatistik, omfatter den også andre varegrupper - og en af de mest markante fald er ikke overraskende salget af MP3-afspillere, der i rasende fart bliver erstattet af smartphones. Mens Apples berømte iPod fortsat er et teknologisk ikon, der står tilbage som en af de mest markante teknologiskift nogensinde, er køberne tilsyneladende ikke sentimentale hvad musikafspilleren angår. Salget af MP3-afspillere toppet i 2008 med 610.000 - men vil i år blot nå op på 350.000 styk. Til sammenligning bliver der i år solgt to mio. telefoner i Danmark.

Ganske markant er det også, at e-bøgerne tilsyneladende ikke har lavet en bule i markedet. BfE forventer således, at der blot bliver solgt 28.000 e-boglæsere. Her er der dog tale om dedikerede e-boglæsere som fx. Sonys Reader. Tallene inkluderer ikke Amazons Kindle, der sælges uden om det danske forhandlerled.

Dem, der mener at elektronik-forbrugsfesten er noget værre miljøsvineri, kan glæde sig over at der indsamles 175 kg elskrot per 100 kilo solgt udstyr - eller 14 kg per dansker.

Læg dertil, at et 42 tommer TV idag bruger halvt så meget strøm som et 32 tommer i 2005.