Forskere understreger: Udluftning i skoleklasser er altafgørende i viruskampen

Vinduer i klasselokaler bør stå på vid gab hvert frikvarter. Det kan være et centralt våben i kampen mod coronaen, fastslår eksperter på baggrund af ny viden om virussens smitteveje. Lærerformand er taknemmelig for oplysningen, for indeklimaet er under al kritik i folkeskolen.

Op med døre og vinduer på skolerne. Det kan være et væsentligt smittebegrænsende tiltag, understreger flere forskere. Arkivfoto fra Halgård Skole ved Holstebro. Fold sammen
Læs mere
Foto: Johan Gadegaard

I næste uge vender over 700.000 elever i danske folkeskoler, privatskoler og efterskoler tilbage til tætpakkede klasselokaler landet rundt. Dertil kommer over 150.000 gymnasieelever.

Det skaber sved på panden blandt mange forældre. For kan børnene undgå smitte med covid-19 ene og alene ved at følge de gængse råd om god håndhygiejne og ved at holde en vis afstand til deres klassekammerater?

Svaret fra forskere er: Nej.

For i den seneste tid er der kommet mere og mere videnskabelig evidens for, at virussen formentligt også kan være luftbåren. Det vil sige, at aktiv og dermed smitsom virus i nogle tilfælde kan holde sig svævende i luften i lukkede rum gennem længere tid – og dermed smitte over større afstande end de typisk nævnte 1-2 meter.

Selv Verdenssundhedsorganisationen, WHO, har i nogen grad erkendt det og skriver nu, at man »ikke kan udelukke« luftbåren smitteoverførsel i »tætpakkede og utilstrækkeligt ventilerede rum«.

Torben Sigsgaard, professor

»Hvis man skal holde smittetrykket nede, gælder det om at lufte ud – at sørge for gennemtræk en gang i timen.«


»Vær god til at åbne vinduerne«

På den baggrund opfordrer tre fremtrædende danske eksperter på området til, at man især i skolerne – men også på arbejdspladser – tager endnu et våben i kampen mod virussen i anvendelse: Udluftning.

»Hvis man skal holde smittetrykket nede, gælder det om at lufte ud – at sørge for gennemtræk én gang i timen,« siger Torben Sigsgaard, professor ved Aarhus Universitet og forsker i indeklima og smittespredning.

Professor og virolog ved Københavns Universitet Allan Randrup Thomsen er enig og siger:

»Når vi tager revurderingerne af forholdene omkring luftbåren virus i betragtning, bør man nok i højere grad kigge på, hvordan man sikrer et højere luftskifte i lokaler på arbejdspladser og på skoler.«

Professor emeritus og forsker i smitte- og partikelspredning Peter V. Nielsen udsteder i den forbindelse en advarsel:

»Det værste, der kan ske her ved afslutningen af sommerferien, er, at folk begynder at slappe for meget af og ikke tager coronaen lige så alvorligt som efter nedlukningen 11. marts. Vi skal stadig have udpræget fokus på at undgå håndtryk og knus, og til skolerne vil jeg sige: Vær god til at åbne vinduerne.«

Han tilføjer, at han »er helt sikker på«, at det vil have en smittedæmpende effekt at sørge for jævnlig udluftning i klasselokalerne.

De tre forskere understreger, at betydningen af udluftning vil vokse i takt med efterårets og dermed kuldens ankomst, hvor tilbøjeligheden til at lukke vinduer vil vokse.

»Hvis man skal holde smittetrykket nede, gælder det om at lufte ud – at sørge for gennemtræk én gang i timen,« fortæller Torben Sigsgaard.

Han forklarer, at i den enkelte skole vil det være oplagt – foruden vedvarende fokus på håndhygiejne og fysisk afstand – at benytte hvert frikvarter til fem-ti minutters udluftning, hvor man åbner vinduer på begge sider af bygningen for at sikre gennemtræk.

Og hvis man har et ventilationssystem på skolen, skal man sørge for, at der er skruet godt op for friskluftcirkulationen, der vedvarende trækker frisk luft ind udefra. Recirkulation af den samme luft er et absolut no-go, som han siger.

Dårligt indeklima

Hos lærerne i folkeskolen glæder man sig blot over, at covid-19 nu medvirker til at sætte fokus på indeklimaet i skoleklasserne.

I to omgange har Danmarks Tekniske Universitet nemlig undersøgt kvaliteten af indeklimaet i danske klasselokaler. I ni ud af ti undersøgte klasselokaler overskred CO2-koncentrationen den anbefalede grænseværdi, hvilket kan give hovedpine, træthed og koncentrationsbesvær.

»Indeklimaet har en helt afgørende betydning for udbyttet af undervisningen. Så det er kun fedt, hvis coronaen kan blive en rambuk for at få gjort noget ved den kritisable indeklimasituation. Vi ville kunne slå to fluer med ét smæk og sikre større tryghed i forhold til smitte med corona og andre sygdomme og samtidig skabe et bedre undervisningsmiljø,« fastslår Anders Bondo Christensen, formand for Danmarks Lærerforening.

Han tilføjer, at det er vigtigt at få den nye viden om betydningen af udluftning i den aktuelle sygdomssituation kanaliseret ud til skolerne.

I Skolelederforeningen siger formand Claus Hjortdal, at man vil afvente udmeldinger fra de danske sundhedsmyndigheder, før man selv aktivt vil gå ud og anbefale skærpede retningslinjer i forhold til udluftning i skoleklasserne.