Forskere: PISA-test overser børns computerevner

Børn lærer af at spille computerspil og være på nettet, men det tager folkeskolens PISA-test ikke højde for, mener forskere.

Legetøjsfigurer fra det populære spil »Minecraft« der flittigt spilles af både børn og voksne.   Fold sammen
Læs mere
Foto: LEON NEAL

Minecraft, Facebook, Flickr, Pinterest, diverse chatfora og andre digitale medier sluger en større og større del af danske børns fritid.

Børnene bruger så meget tid på at opdatere profiler, uploade billeder, spille og chatte, at deres evner til at dele informationer og kreere elektronisk indhold bør blive testet i skolen på lige fod med deres evner til at læse og løse matematiske opgaver, argumenterer forskere ifølge Videnskab.dk.

»I børnenes fritid sker der en masse læring, som har løsrevet sig fra bogen, og som ikke bliver evalueret i skolen. PISA-testene evaluerer kun de klassiske discipliner,« siger Christian Kobbernagel, der er adjunkt på Roskilde Universitets Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier.

»Men nutidens børn kommunikerer på tværs af kloden, publicerer indhold og laver film til sociale medier. Vi bør nytænke folkeskolens evalueringsform, så den afspejler udviklingen, for som det er nu, overser den væsentlige kompetencer,« mener han.

Læs også hos Videnskab.dk: Computerspil bedre end matematiklærer

Christian Kobbernagel og medieforsker Kirsten Drotner fra Syddansk Universitet har netop publiceret en undersøgelse om danske børns brug af digitale medier i det internationale tidsskrift Learning, Media and Technology.

Undersøgelsen viser, at danske børn og unge mellem 13 og 23 år generelt er flittige brugere af digitale medier i fritiden, og særligt teenagere med en anden etnisk baggrund end dansk skiller sig ud: Immigranters børn chatter mere, skriver flere e-mails og læser sammenlagt mere end de danske både på internettet, i bøger, blade og aviser.

Samtidig klarer de sig år efter år dårligere end danske skoleelever i PISA-testens læseprøve.

»Vi kan se tendenser til, at etniske børn læser mere i fritiden end de danske, og samtidig er det et klart mønster, at de er meget aktive internetbrugere. De søger information, og de bruger kommunikationsmedier, især sociale medier, hvor man indgår i grupper og organiserer noget på nettet,« siger Christian Kobbernagel.

Læs også hos Videnskab.dk: Apps kan gøre dig klogere

Det er et paradoks, at skolelever med anden etnisk baggrund alligevel klarer sig ringere i PISA-testens læseprøve, end de danske elever som ikke læser og skriver lige så meget i fritiden.

»Det kan måske skyldes, at de etniske grupper ikke bliver evalueret rigtigt. Ud over traditionelle læse- og matematikevner, kunne PISA-testen evaluere den læring, børnene opnår på digitale medier. Det kunne for eksempel være evnen til at podcaste et essay på nettet som et lille multimedieprodukt, at forstå digitale symboler og sammensætte film, billeder, lyd og tekst,« siger Christian Kobbernagel.

Skolens pædagogik og evalueringssystem bør afspejle samfundsudviklingen, argumenterer Christian Kobbernagel og Kirsten Drotner, som i deres artikel foreslår, at man nytænker PISA-testen og udvikler læringsformer, der tager højde for det, børnene laver i fritiden, når de er på internettet.

Læs, hvad PISA-konsortiumets formand siger til kritikken, i resten af artiklen på Videnskab.dk.