Forskere i strid om klimateori

Den globale opvarmning, vi har haft de seneste 20 år, sker selvom solen har dæmpet aktiviteten siden 1985, viser ny forskning. Den kompromiterer en dansk teori, der peger på solen som en vigtig årsag til opvarmningen.

FN og flere end tusind forskere peger på drivhuseffekten som årsag til klimaændringerne, men man bør i stedet undersøge solens rolle, mener to danske fysikere. Foto: Liselotte Sabroe Fold sammen

Den opvarmning af kloden, som har fundet sted de seneste årtier, skyldes ikke en sol, der skinner stærkere over kloden, end tidligere. Tværtimod er gennemsnitstemperaturen på Jorden steget, selvom solen har slækket på aktiviteten.

Det viser ny forskning, som kompromiterer en dansk teori om, at solen spiller en nøglerolle for den globale opvarmning. Den danske teori er også en del af grundlaget for en britisk dokumentar, som DR 2 viser i aften.

Udsendelsen kalder antagelsen om en meneskeskabt global opvarmning for løgn og svindel og argumenterer for, at solen ikke mennesket bærer hovedansvaret for opvarmningen.

Såvel udsendelsen som den danske teori er stærkt kontroversielle indslag i en tid, hvor FN med rygdækning fra over 1.000 forskere slår fast, at de seneste 50 års opvarmning sandsynligvis hovedsageligt skyldes den menneskeskabte drivhuseffekt.

De to danske fysikere Eigil Friis Christensen og Henrik Svensmark har peget på en indirekte sammenhæng mellem solens aktivitet og klimaet på Jorden. Når solen er meget aktiv, skærmer den Jorden mod kosmisk stråling, der ellers er med til at danne skyer i atmosfæren. Og når der dannes færre skyer til at afkøle kloden, får vi en opvarmning, lyder danskernes teori.

Teorien er omstridt. Nogle forskere afviser den. Andre støtter den helhjertet, mens atter andre anerkender sammenhængen, men tilføjer, at den ikke holder hele vejen. Til de sidste hører den britiske fysiker Mike Lockwood, der er en af forskerne bag det nye studie om solens påvirkning af vores klima.

»Jeg tror, at den kosmiske stråling faktisk har betydning for skydækket i klar havluft, hvor der ikke er så meget andet, vanddampen kan kondensere omkring. Den sammenhæng kan endda have haft en betydelig effekt før industrialiseringen. Men man kan ikke gøre den gældende i forhold til det, vi ser nu,« siger Mike Lockwood til tidsskriftet Nature.com.Berlingske Tidende har ikke kunnet træffe de danske forskere for en kommentar men over for Nature fastholder Henrik Svensmark, at der i »troposfæren er en bemærkelsesværdig sammenhæng mellem temperaturer og solens aktivitet.«

Det afviser Lockwood, der satte sit og sine kollegers studie i gang som reaktion på den britiske dokumentar.

»Den store løgn om global opvarmning,« er titlen på programmet, der blandt andet beskylder forskerne bag teorien om menneskeskabt drivhuseffekt for at fremsætte deres teorier i forsøget på at sikre sig forskningsbevillinger.Dokumentaren »Den store løgn om global opvarmning« kan ses i aften på DR 2 kl. 19.55