Folkeskolers matematikrobot dumper som hjælpelærer

En række folkeskoler har i alt kastet to millioner kroner efter små robotter, der skulle kunne lære børnene at regne og tale engelsk. Men det dur den ikke til, siger forskere.

NAO-robotten Fold sammen
Læs mere
Foto: YUYA SHINO

Fyrre folkeskoler har tilsammen brugt over to millioner kroner på robotter, der ikke kan gøre eleverne bedre til matematik – selvom det var formålet med at købe dem.

Det fortæller professor Cathrine Hasse fra Fremtidsteknologi, kultur og læreprocesser på Aarhus Universitet, DPU, ifølge Videnskab.dk.

»Robotten bliver solgt som en slags reservelærer. Men det kan den ikke rigtig leve op til. Den kan ikke bruges til at lære dig at regne, selvom den har indbygget regnefunktioner,« siger professor Cathrine Hasse fra Fremtidsteknologi, kultur og læreprocesser på Aarhus Universitet, DPU.

Robotten NAO er programmeret til at give skoleelever regnestykker, høre deres svar og vurdere, om de er rigtige.

Men robotten har ikke nogen forståelse for, hvordan mennesker løser et regnestykke, og det betyder, at den ikke kan hjælpe børn med udregningsprocessen.

»Robotten kan ikke danne sig en forståelse af, hvordan børnene egentlig løser et regnestykke – den registrerer kun svaret og sammenligner det med det resultat, dens lommeregner giver,« fortæller ph.d.-studerende Oliver Tafdrup, der forsker i Naos muligheder og begrænsninger.

At bede NAO om hjælp til lektierne, svarer til at bede en lommeregner om hjælp til at lære at gange. Den kan fortælle dig det rigtige resultat, men den kan ikke lære dig, hvordan du når frem til det.

En af de skoler, som har investeret i NAO-robotter, er Antvorskov Skole i Slagelse, hvor Søren Ranthe er skoleleder.

Læs også hos Videnskab.dk: 'Mislykket' skole-robot lærer i virkeligheden eleverne at programmere

Han er helt klar over, at robotten ikke kan bruges som hjælpelærer.

»En hjælpelærer er – en lærer, altså en person. En robot er et stykke udstyr. I dette tilfælde et stykke udstyr, der kan hjælpe læreren til at opnå nogle typer af indlæring. Men altså ikke mere en hjælpelærer end et smartboard eller en tavle kan være,« fortæller Søren Ranthe.

Se video af robotten her:

Se endnu en video om robotten, og læs meninger om, hvorvidt den har været pengene værd, i resten af artiklen på Videnskab.dk.