Flytoilettet sladrer om smitteveje

Danske forskere analyserer toiletindhold fra fly for at kortlægge spredning af smitsomme sygdomme og resistente bakterier.

Flyet er ladet med ... toiletindhold og resistente bakterier! Fold sammen
Foto: David Leth Williams

I den globale verden er det ikke kun mennsker, der tager flyveren. Bakterier og virus rejser også med os på flyene, og smitsomme sygdomme spredes på den måde fra kontinent til kontinent langt hurtigere, end hvis smitten skulle spredes gå på landjorden.

Spredningen af smitsomme sygdomme via fly er en trussel, som vi bl.a. blev mindet om under svineinfluenzaen, hvor fly blev holdt tilbage på grund af mistanke om smitte om bord.

Men flyene giver også en enestående mulighed for at lære noget om smitteveje, fordi vi jo ofte efterlader noget af os selv på flyet, nemlig i septiktankene med toiletindhold.

Danske forskere fra DTU har fået tilladelse til at analysere toiletindholdet fra 18 fly i Københavns Lufthavn. Analysen viser, at indholdet fra septiktankene kan bruges til at kortlægge og dermed måske forudse og forhindre spredningen af både smitsomme sygdomme og antibiotikaresistens.

»Ifølge prognoser vil næsten halvanden milliard mennesker i 2016 rejse internationalt med fly. Vores arbejde har vist, at der er stort potentiale for at gøre lufthavne til sites, hvor man hurtigt kan indsamle data om resistente gener og visse mikroorganismer,« forklarer professor Frank Møller Aarestrup fra DTU Fødevareinstituttet i en pressemeddelelse fra DTU.

De 18 fly, som har fået analyseret toiletindholdet, ankom til Kastrup fra ni forskellige oversøiske destinationer i Asien og Nordamerika. Toiletaffaldet blev analyseret for alle kendte antibiotikaresistente gener og en række sygdomsfremkaldende mikroorganismer.

I prøverne fandt forskerne flest gener af bakterier, der er resistente over for antibiotika af typen tetracyklin, makrolid og betalactam.

Der viste sig at være langt større variation i de resistente gener fra de asiatiske prøver i forhold til prøverne fra Nordamerika. I forhold til mikroorganismerne var der færre af den diarrefremkaldende Clostridium difficile-bakterie i prøver fra Sydasien end fra både Nordasien og Nordamerika. Til gengæld var flest Salmonella-bakterier i i prøverne fra Sydasien.

Muligheden for at fiske oplysninger om smitsomme sygdomme og bakterieresistens ud af flytoiletterne skyldes moderne genomteknologi, som gør det muligt at sekventere og analyser det totale indhold af DNA i septiktanken.

»DTU er et af verdens førende forskningscentre inden for bioinformatik, og på DTU Systembiologi har vi en af verdens største computere dedikeret til lifescience. Studiet her viser, at vi på sigt kan kombinere indsamling af biologiske prøver med total sekventering og hurtige dataanalyser og samtidig overvåge for alle kendte og måske ukendte organismer fremfor som hidtil, hvor vi leder efter én organisme ad gangen,« forklarer professor Thomas Sicheritz-Pontén fra DTU Systembiologi.

Forskerne håber, at deres analyse kan være starten på en helt ny glopbal overvågning af smitsomme sygdomme, som på verdensplan er skyld i en femtedel af alle dødsfald.

Videnskabelig artikel fra Nature.com: Meta-genomic analysis of toilet waste from long distance flights; a step towards global surveillance of infectious diseases and antimicrobial resistance