Flere vælger net-TV i stedet for TV-pakker

150.000 har købt adgang til TV 2s kanaler via internetforbindelsen, og tallet vokser fortsat, mens danskerne siger især de store TV-pakker op - ikke mindst når abonnementet fra nytår stiger til over 500 kroner om måneden.

Mange danskere vælger at betale månedsabonnement på at kunne se nogle TV-kanaler over internetforbindelsen på en PC, en telefon eller en tavle-PC og dermed spare penge på de store og stadig dyrere TV-pakker. Man kan både købe abonnement til at se direkte TV og til at kunne gå i arkivet og finde tidligere udsendelser. Arkivfoto: Iris/Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Flere og flere danskere vælger at drosle ned på de store TV-pakker, som stadig er den hyppigste form for TV-abonnement, og i stedet supplere med streamingtjenester, som giver de film- eller TV-tilbud, som de derefter måtte mangle.

Danmarks største, kommercielle TV-station, TV 2, runder meget snart 150.000 abonnenter på sin streamingtjeneste, TV 2 Play, der er Danmarks tredjestørste efter Netflix og Viaplay, hvor man på sin computer, tavle-PC eller mobiltelefon køber sig adgang via internetforbindelsen til enten at se TV 2s kanaler direkte eller får adgang til at gå i arkivet og se tidligere sendte udsendelser.

Folk vil gerne betale

»Vi ligger lige omkring 150.000 abonnenter og er i kraftig vækst. Grundfunktionaliteten i TV 2 Play er fleksibilitet - at man kan se TV, når det passer én. Og det er der betalingsvilje til. Vi forventer derfor også at vokse til næste år. Det er for tidligt at sige med hvor meget, men indholdet skal ud til flest mulige danskere,« fortæller Stig Møller Christensen, salgsdirektør i TV 2.

Ved seneste årsskifte lå TV 2 Play på omkring 100.000 abonnenter, som betaler mellem 59 og 119 kroner om måneden, afhængigt af hvor meget af TV 2-pakken de ønsker adgang til.

»Helt overordnet er tendensen, at folk vælger mindre TV-pakker, end de hidtil har gjort. Men antallet af husstande, der abonnerer på TV 2, ligger helt stabilt. Nogen siger selvfølgelig abonnementet op, men overordnet bruges Play som et supplement, selv om en lille gruppe af primært yngre vælger Play-løsningen som deres TV-pakke,« siger Stig Møller Christensen.

Det er navnlig sport, dansk drama, fiktion og store reportager, som sammen med f.eks. comedy og fiktion på TV 2 Zulu trækker. Ligesom hos teleselskaberne, hvor masser skifter selskab hver måned, er også streamingkunder ikke nødvendigvis langtidskunder, fordi det er nemt at blive kunde men også at holde op igen.

Prisstigninger på vej - flere ventes at skifte

Alle de store TV-udbydere i Danmark hæver fra 1. januar prisen på deres TV-pakker. De fleste begrunder det med, at TV 2 sætter prisen op på sine kanaler, hvorfor regningen sendes videre til kunderne.

Prisstigningerne ventes at føre til yderligere opsigelser af især de store TV-pakker, som nu koster over 500 kroner om måneden, og som rummer masser af kanaler, som folk aldrig ser. En undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fra oktober viser, at 57 procent af danskerne i dag bruger en eller anden form for streaming - og her tæller også at se ssmå, korte filmklip på Googles filmtjeneste YouTube -, og at knap 40 procent af dem overvejer at neddrosle eller helt opsige deres TV-pakke. Kun 17 procent har dog gjort det.

Landets største kabel-TV-selskab, det TDC-ejede YouSee, har gennem et par år oplevet, at kunderne vælger en mindre TV-pakke, men de seneste prisstigninger vil formentlig få endnu flere til at skifte.

Prisstigningerne ædes op af mindre TV-pakker

I juli-september mistede YouSee helt 19.000 kunder, og i TDCs regnskab nævnes det specifikt, at »øgede abonnementpriser fra 1. januar 2014 blev modgået af valg af mindre pakker«, så YouSee ikke har tjent mere på prisforhøjelsen.

I september fortalte TDC, at 13 procent af kunderne hos YouSee på tre år har droppet fuldpakken med 60 TV-kanaler til lige nu 480 kroner om måneden, mens 27 procent flere i samme periode har valgt grundpakken med 25 kanaler til 220 kroner hver måned.

YouSees nærmeste konkurrent, Stofa, som ejes af energiselskabet Sydenergi (SE), erkendte for en måned siden over for Berlingske, at prisen på TV-pakker nærmest er fordoblet på seks-syv år. Stofa prøver nu at lægge en gratis internetforbindelse med lav hastighed med i pakken.

TV 2 vil ind på ... TV-skærmen

Både YouSee og Stofa arbejder også intenst på at kunne tilbyde at levere TV via nettet, så man ikke behøver at have en fast forbindelse hos dem først. TV 2 Play arbejder omvendt på at rykke ind på selve TV-skærmen, sådan som den mest udbredte streamingtjeneste i Danmark, amerikanske Netflix, er ved at have aftaler med TV-producenterne, som lægger en Netflix-applikation på de nye fjernsyn, der kan gå på nettet.

»Det er vigtigt for os at nå ud på flest mulige platforme. Lige nu er vi på nettet, på iOS, på Android og på Windows. Nu kikker vi på den primære skærm - folk forventer jo at kunne bruge TV 2 Play på deres fjernsyn,« siger Stig Møller Christensen fra TV 2.

TV 2 Play har eksisteret i sin nuværende form siden foråret 2012. Men syv år forinden, da TV- og internetmarkedet var et ganske andet, oprettede TV 2 sin Sputnik-tjeneste, der forsøgte at sælge adgang mod betaling til TV 2-indhold.