Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Ifølge de seneste tal fra Dansk e-handelsanalyse har 12 procent af danskerne handlet via mobiltelefonen i den seneste måned mod 7 procent på samme tid sidste år. Stigningen i den mobile e-handel er dermed på 70 procent. Det er især aldersgruppen mellem 18 og 34 år, der handler mobilt. Denne aldersgruppe handler også væsentligt mere i udenlandske netbutikker end andre grupper.
Blandt de ældre er der ikke så mange, der har brugt mobiltelefonen til e-handel. Kun 5 procent af de adspurgte over 56 år har handlet mobilt.
»Tallene understreger, at det stærkt stigende antal smart-phones med netadgang gør det nemmere og enklere at handle på nettet. Mobilen bliver i fremtiden det helt afgørende omdrejningspunkt i kontakten mellem forbruger og forretning. Det stiller derfor krav til e-butikkerne, der skal sikre, at deres websites også har en mobiltilpasset udgave,« siger Henrik Theil, der er kommunikationschef hos Foreningen for Distance- og Internethandel.
Blandt grundene til ikke at handle med mobiltelefonen nævner de adspurgte især, at det er nemmere at bruge PC'en, og at de har et mobilabonnement uden mulighed for e-handel.
Den seneste opgørelse for e-handel i årets andet kvartal viser også, at hver sjette har prøvet at handle dagligvarer på nettet - det er især kvinder mellem 35 og 55 år.
Blandt de mest besøgte handelssteder kommer DSB ind på førstepladsen, mens Telmore er nr. 2 og CDON har tredjepladsen. Herefter kommer eBay og Amazon.