Flere på spring til at overtage efter Googles nyhedslæser

Når internetgiganten Google lukker selskabets nyhedslæser Google Reader, står flere aktører på spring for at overtage rollen som den tjeneste, der samler netfolkets nyheder digitalt.

Når internetgiganten Google 1. juli lukker for nyhedslæseren Google Reader, er flere digitale aktører klar til at fylde rolle ud. Arkivfoto: Mike Blake / Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: MIKE BLAKE
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

På de digitale felt er der for tiden blevet sat fornyet strøm til nye initiativer, der skal gøre det muligt for netfolket at samle nyheder fra mediesites, blogs og andre hjemmesider.

Det er sket, efter internetgiganten Google tidligere i år oplyste, at selskabet lukker nyhedslæseren Google Reader den 1. juli i år.

Nyhedslæseren fra Google, der blev lanceret tilbage i 2005, er en såkaldt RSS-læser, som anvendes til at overvåge og samle nyheder fra forskellige kilder. Google Reader er blandt de populære af slagsen, men når den snart lander på den digitale kirkegård, er der flere aktører klar til at tage over efter internetgiganten på det felt.

Flere aktører er klar

En af de aktører, der er forventninger til at skulle træde i Googles sted, er nyhedslæseren fra selskabet Digg, skriver The Washington Post, der henviser til, at Digg mandag oplyste, at selskabet forventer at lancere en ny tjeneste den 26. juni - altså mindre end en uge før Google Reader flytter offline.

Digg, som er en tjeneste, hvor brugere kan dele link og stemme på andres, har forud for udviklingen af den nye nyhedslæser ifølge The Washington Post efterspurgt input fra potentielle brugere om, hvilke features de gerne ville have i en nyhedslæser.

Og en opsummering af ønskerne lyder på, at "gøre den hurtig, holde den simpel og gøre det muligt at importere nyhedsfeeds og mapper fra Google."

Flipboard, Reeder og Feedly

The Guardians technologi-blog har ligeledes lavet en gennemgang af digitale aktører, der er klar til at overtage rollen efter Google, og nævner heri blandt andre Flipboard, Reeder og Feedly.

Flipboard gør det muligt for brugerne af skabe et personaliserede digitalt magasin på baggrund af de nyhedsfeeds, de har valgt at bruge. Reeder er en applikation, der forsat er under udvikling og opbygget i et meget "rent" design, som The Guardian beskriver.

Feedly er ligeledes en nyhedslæser, der allerede samme dag, som lukningen af Google Reader blev annonceret, var ude på virksomhedens blog og meddele, at der blev arbejdet på en ny version af tjenesten. Senere har Feedly oplyst, at det gav en halv million nye brugere på 48 timer, at Google meddelte lukningen af Google Reader. 

Giganter måske på vej

Ligesom en række nyere digitale aktører forsøger at nappe rollen efter Googles nyhedslæser, lyder det på The Guardians technologi-blog, at man formentlig vil kunne forvente initiativer fra store Google-konkurrenter som Yahoo, Facebook, Apple og Microsoft.

Tidligere i år købte Yahoo netop en tjenesten Summly, der er en mobilapplikation, der automatisk laver korte sammendrag af nyheder. 

Der har i forbindelse med den kommende Facebook lanceringen torsdag 20. juli været spekulationer om, at det sociale netværk kan være på vej med en form for social nyhedslæser.

Det er dog endnu uvist, hvad Facebook løfter sløret for torsdag, og der er allerede flere spekulationer i gryden.