Flere nægter at aflevere personlige data

Virksomhederne vil få sværere og sværere ved at få forbrugerne til at aflevere egne oplysninger.

Privatlivet skal beskyttes, mener stadig flere, der derfor stritter imod at udlevere deres personlige oplysninger til erhvervslivet. Arkivfoto: Andrew Winning, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: ANDREW WINNING
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forbrugernes skepsis mod at udlevere personlige oplysninger til virksomheder bliver stadig større.

Næsten halvdelen af de adspurgte i en britisk YouGov-måling vil i de kommende fem år være mindre villige til at dele deres personlige oplysninger med virksomheder. Kun to procent vil være mere åbne, skriver den britiske finansavis Financial Times.

De enorme dataindsamlinger, som især foregår via Internet, skal gøre det muligt virkelig at målrette annoncer til det rigtige publikum og kræver derfor omfattende viden om folks interesser, vaner, bopælsforhold m.m.

Modreaktion kan koste dyrt

Det er sommerens afsløringer af den amerikanske efterretningstjeneste NSAs omfattende overvågning og af indbygget udstyr i en række skraldespande opsat i London, som indsamlede oplysninger fra forbipasserendes mobiltelefoner, som nu begynder at slå hårdt. På en enkelt uge blev entydige sporingsoplysninger på fire millioner mobiltelefoner samles ind, inden bystyret satte en stopper for det.

»Erhvervslivet må begynde at forstå, at der opstår en modreaktion blandt forbrugerne. Erhvervsledere anerkender den risiko, som et skifte i forbrugernes holdning til privat datadeling kan få for deres virksomheder,« siger Steve Wilkinson, partner i revisionsfirmaet EY (tidligere Ernst & Young), som har bestilt undersøgelsen.

EU er i færd med at forhandle en stramning af databeskyttelseslovgivningen, som skal gælde på samme måde i alle 28 EU-lande, og som blandt andet vil betyde, at alle får ret til at kræve egne oplysninger slettet hos virksomheder, som tidligere har samlet dem ind.