Færre henter apps til deres telefon

Næsten en tredjedel af alle smartphoneejere klarer sig med de programmer, som allerede ligger på mobiltelefonen. Det giver kuldegysninger hos de mange mobiludviklere.

Stadig flere klarer sig med de programmer, som lå installeret på telefonen, da de købte den. De har ikke behov for at hente og bruge andre. Foto: Karen Bleier, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: KAREN BLEIER

De gyldne dage kan være overstået for mobiludviklere verden over, for smartphoneejere får mindre og mindre lyst til at hente nye applikationer til deres telefon.

Næsten en tredjedel af alle smartphoneejere henter ingen nye applikationer (eller: apps) på en typisk måned, og det gennemsnitlige antal applikationer, som faktisk hentes, er faldet betydeligt i 2014.

Det fremgår af en rapport fra rådgivningsfirmaet Deloitte, som ifølge den britiske finansavis Financial Times forudser, at omsætningen i app-butikkerne på nettet - som Google Play og Apples App Store - har ramt loftet.

Manglende mobilsalg skal opvejes af appsalg

Det skaber solide problemer for mobiludviklerne. Mange af de store markeder i navnlig Vesteuropa og USA er nemlig nået et mætningspunkt i mobilsalget. Der er ikke mange tilbage, som ikke allerede har en smartphonetelefon, og de nye modeller tiltrækker ikke længere folk i samme grad, så de absolut altid skal have den nyeste model fra yndlingsmærket. Skal der derfor være forretning i mobilverdenen, kræver det så, at folk - i stedet for konstant at købe nye telefoner - henter og gerne køber nye applikationer.

Deloittes målinger er foretaget i Storbritannien, som er et af de største mobilmarkeder i Europa. Her har ni af ti aldrig nogen sinde brugt penge på at købe applikationer eller andet smartphoneindhold, og forleden viste kvartalsregnskabet fra en af de helt store mobilspiludviklere, King Digital Entertainment, at også kundernes forbrug på de populære spil Candy Crush Saga falder hurtigere end ventet, nemlig med otte procent på blot tre måneder, uden at andre spil fra firmaet kan veje faldet op. King Digitals aktiekurs dykkede med 25 procent og høvlede dermed en milliard dollars af værdien på selskabet.

Der er samtidig voksende bekymring over, at det er en begrænset skare af software- og internetvirksomheder, som står for en stadig større andel af alle downloads og af alt overskud i mobilbranchen.

Bedre programmer giver mindre behov for nyt

Apple sagde i juli, at næsten halvdelen af de 20 milliarder dollars, som udviklere af applikationer i Apples App Store tjente på salg, kom fra de forgangne 12 måneder. Og Google Play begynder, ifølge andre analysefirmaer, at hale ind på App Stores hidtidige forspring.

Selve applikationsmarkedet er derfor ikke på retur, men 31 procent af smartphoneejerne henter ingen apps ud over dem, der er installeret, når de køber telefonen. For et år siden var det mindre end en femtedel, som klarede sig med, hvad de fik. De, der omvendt faktisk henter applikationer, henter nu kun 1,82 af slagsen mod 2,32 for et år siden.

»Ironisk nok betyder det, at jo bedre applikationerne bliver, jo længere beholder folk dem, og de har derfor mindre behov for at lede efter nye applikationer,« siger Paul Lee, der er analytiker hos Deloitte, til Financial Times.

Sværere at finde rundt i nyhederne

Det er samtidig blevet vanskeligere at opdage de nye applikationer og dermed finde frem til dem, som man virkelig har brug for, fordi de drukner i mængden i netbutikkerne hos Google, Apple og Microsoft, som står bag de tre største mobilstyresystemer.

Googles Android ligger på næsten 85 procent af alle smartphonetelefoner fra fabrikkerne, Apples iOS ligger på 11,7 procent og Microsofts Windows på 2,5 procent, viser nye tal for april-juni 2014 fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.