Færre billige telefoner fra Sony

Elektronikgiganten vil gå efter de dyrere modeller, hvor der kan tjenes penge.

Den nye topmodel, Xperia Z3, fra Sony har fået anmelderroser. Den blev - sammen med nye ure - præsenteret for to uger siden på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin. Foto: Yoshikazu Tsuno, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: YOSHIKAZU TSUNO
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den hårde kamp på mobilområdet får nu den japanske elektronikgigant Sony til at droppe mange af sine mobilmodeller og koncentrere sig om dem i den dyre ende.

Det sker oven på udmeldingen onsdag, at omkring 15 procent af de 7.100 ansatte i Sony Mobile skal fyres for at få bedre styr på økonomien, der tegner til et rekordunderskud.

»Vi vil skifte fra en strategi, hvor vi har søgt at få markedsandele og storskala, til i stedet at prioritere lønsomhed,« siger Kazuo Hirai, Sonys topchef siden april 2012.

Ud med billige og lidt dyrere telefoner

Konkret betyder det, at Sony vil begrænse sit udvalg af mobiltelefoner i den billigere ende og i mellemlejet, hvor især kinesiske mobilproducenter vinder store markedsandele. I stedet vil Sony satse på de dyrere mobiltelefoner med de to nylanceringer i forrige uge, topmodellen Xperia Z3 og lillebroderen Xperia Z3 Compact, som frontkæmpere.

Begge de to nye telefoner har fået overvældende ros af anmelderne. De kan med særligt udstyr kobles sammen med en controler, så man kan spille spil fra Sonys Playstation 4-spillekonsol på telefonen.

I forvejen har Sony lagt sin TV-produktion ud i et selvstændigt selskab og er ved at sælge sin PC-forretning med Vaio som det kendteste mærke.

Mobiltelefoner er kerneforretning

Mobiltelefonerne er en del af Sonys kerneforretning. I 2011 købte Sony sin svenske partner, Ericsson, ud af deres fælles mobilproduktionsselskab Sony Ericsson, som føres videre som Sony Mobile. Formålet var at sikre, at Sonys viden fra alle dele af den store koncern bruges bedre på tværs i alle produkter.