Facebook vil med på Snapchat-bølgen

Det sociale netværk Facebook har længe hold skarpt øje med chatappen Snapchat, og nu forlyder det, at selskabet selv er i gang med at udvikle en lignende app med navnet Slingshot.

Det sociale netværk Facebook er ifølge Finacial Times i gang med at udvikle en ny beskedapp med det interne navn Slingshot. Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN SULLIVAN

Det sociale netværk Facebook har længe haft et øje på den del af beskedapp-feltet, der satser på at gøre det muligt for brugerne at udveksle beskeder, som automatisk forsvinder igen, når modtagerne har åbnet dem og set eller læst indholdet.

Det er især appen Snapchat, der har formået at trække opmærksomhed med den teknologi over det seneste par år, og der har da også være meldinger om, at Facebook skulle have være forbi Snapchat med et opkøbstilbud, som blev afvist af Snapchat.

Nu melder amerikanske Financial Times, at det sociale netværk selv er i gang med at udvikle en app til videochat, der internt hos Facebook går under navnet Slingshot.

Appen, der vil gøre det muligt at sende korte videobeskeder blot med et par klik på skærmen på mobiltelefonen, kan blive lanceret allerede i løbet af denne måned, har kilder tæt på projektet oplyst til Financial Times med det forbehold, at der også kan ske det, at Facebook vælger ikke at gå videre med projektet i form af en lancering af appen.

Det fremgår ikke af oplysningerne, om der vil være tale om udveksling af beskeder, der automatisk sletter sig selv, som det er ideen med Snapchat. 

Teknologinyhedsmediet CNET henviser netop til, at meldingerne om en ny videochatapp fra Facebook kommer cirka et halvt år efter forlydenderne om, at Snapchat afviste Facebooks opkøbstilbud på tre milliarder dollar, hvilet er tre gange så meget, som selskabet betalte for fotodelingsappen Instagram i 2012.

Facebook har tidligere selv forsøgt sig med en Snapchat-lignende tjeneste med navnet Poke i 2012 som en udvidelse af det sociale netværks »poke-knap«. Appen fik dog aldrig rigtig fat i brugerne, og selskabet valgte at fjerne den fra appbutikken App Store for nylig.

Det ventes, at der med en mulig lancering af appen vil være tale om en selvstændig app, da det netop er selskabets strategi at lancere flere enkeltstående mobiltjenester, hvilket også er sket med beskedappen Messenger, nyhedsappen Paper og med opkøbene af beskedappen WhatsApp og fotodelingsappen Instagram. 

De nyere beskedapps til mobile enheder, hvor de gør det muligt at sende beskeder og chatte i tekst, lyd, billeder, video og ofte også med mere avancere humørikoner end kendt fra mobiltelefonen, har fået fat i mobilbrugerne og kan få dem til tasterne for tiden.

Det er især tre beskedapps, som for tiden har vækst i antallet af brugere, viste en analyse af andet kvartals brug fra analysefirmaet GlobalWebIndex for nylig.

Over de seneste seks måneder er antallet af brugere af Snapchat med 67 procent, mens Kik Messengers brugerantal er steget med 32 procent og WhatsApp har oplevet en vækst i antallet af brugere på 30 procent.

Netop beskedappen Snapchat, der er den beskedapps, som har hentet flest brugere det seneste halve år og er kendt som en tjeneste, hvor brugerne kan udveksle beskeder i tekst, billeder og video, som efterfølgende forsvinder automatisk, få sekunder efter modtageren har åbnet dem, har på det seneste været i modvind.

For nylig indgik Snapchat et forlig med de amerikanske konkurrence- og telemyndigheder, Federal Trade Commission (FTC) i USA efter anklager om, at de beskeder, som bliver sendt via appen, ikke forsvinder automatisk og for altid. Ifølge nyhedsbureauet Reuters vil Snapchats praksis for at beskytte brugernes privatliv blive fulgt at uafhængige kilder i de næste 20 år. Ifølge FTC har Snapchat indsamlet derudover indsamlet visse personlige oplysninger om brugerne uden deres samtykke.

Ifølge analysen fra GlobalWebIndex er de store aktører som Facebook, Google, Skype og Twitter også med på listen over sociale beskedtjenester, hvor antallet af brugere af Facebooks beskedapp Messenger er steget med 12 procent, antallet af brugere af Twitter er steget med 14 procent, og antallet af brugere af Google Plus er steget med 14 procent.

Ligesom Facebook har kig på udviklingen i feltet, viste internetselskabet Yahoo også interesse for selvslettende beskeder i den forløbne uge med opkøb af appen Blink. Den lader netop brugerne selv sætte en udløbsfrist for, hvornår de afsendte beskeder skal slette sig selv.

Appen Blink, som Yahoo nu har opkøbt, blev lanceret i april 2013, vil som et resultat heraf over de kommende uger blive lukket ned på mobilstyresystemerne iOS fra Apple og Android fra Google med henblik på at blive en del af Yahoo-verdenen, fremgår det på Blinks hjemmeside. Yahoo har da heller ikke oplyst, hvordan teknologien skal udnyttes i fremtiden efter opkøbet.