Facebook vil dele nyheder over en kop kaffe

Det sociale netværk Facebook inviterer igen amerikansk presse til event uden at løfte sløret for, hvad der er på vej af nyheder. Spekulationerne går på ny funktion til at læse nyheder.

Facebooks topchef Mark Zuckerberg er på torsdag igen klar til at løfte sløret for nyheder fra det sociale medie. Som vanligt har selskabet inviteret til et arrangement, hvor indholdet er hemmeligt. Ud over, at der er tale om en stor ide og kaffe til pressen. Det samme gjorde selskabet op til lanceringen af "Facebook Home", som Mark Zuckerberg her præsenterer i Facebooks hovedkvarter. Arkivfoto: Josh Edelson / AFP / Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Josh Edelson
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I den forløbne uge kunne det sociale netværk Facebook generelt trække en del "likes" hos brugerne af sociale medier for at lancere det såkaldte hashtag.

Netop hashtagget - eller mærket #, der er kendt for at blive anvendt flittig af brugere af mikrobloggen Twitter - gør det muligt at søge efter opdateringer med bestemte mærker - og dermed samle opdateringer om samme emne.

Derfor er det da også en mulig lancering af en ny funktion til at læse nyheder i det sociale netværk, der bliver spekuleret i hos tech-medier som blandt andre Techcrunch.com, der vurderer, at der kan være tale om en funktion til at samle populære artikler anbefalet af netværket - eventuelt i stil med en RSS-læser.

Lille team med en "stor ide
"

Facebook har som vanen tro på til en lancering af et nyt produkt, inviteret den amerikanske presse til et arrangement - uden at fortælle ret meget om, hvad det handler om.

Invitationen blev, som bemærket af de amerikanske medier, sendt ud via fysisk post - og ikke digitalt.

Heri lød det: "Et lille team har arbejdet på en stor ide. Kom og drik kaffe med os og få mere at vide om det nye produkt," lød det ifølge ABC Today i invitationen til arrangementet, hvor Facebook 20. juni løfter sløret for det nye produkt i hovedkvarteret i Menlo Park, Californien, USA.

Spekulerer i nyhedslæser

Hos tech-mediet Techcrunch bringes den kommende lukning af Google Reader 1. juli i spil som anledning til, at der fra Facebooks side kan være tale om en ny funktion til netop at samle og læse nyheder i det sociale netværk.

I forbindelse med lanceringen af hashtag på Facebook lød det fra selskabets side, at det var første skridt på en større satsning mod at give det store billede af, hvad der sker på det sociale netværk på en mere enkel måde: 

"Hidtil har det ikke være en enkelt at få det store billede af, hvad der sker - eller hvad folk taler om. For at trække samtalerne bedre frem, kommer vi til at rulle en række nye funktioner ud for at understøtte nogle af de interessante diskussioner folk har om eksempelvis offentlige begivenheder, personer eller emner. Det første skridt er hashtag," fremgik det af Facebooks egen nyhedsside.

Det er de seneste år - oprindeligt anført af teknolgigiganten Apple - blevet lidt af en vane, at tech-selskaberne inviterer hemmelige events. Altså til arrangementer og pressemøder uden at løfte meget af sløret for, hvad der bliver lanceret.

Det var også tilfældet, da Facebook tidligere i år lancerede den nye brugergrænseflade til smartphones "Facebook Home" - en Facebook-mobil sammen med HTC og en ny Facebook-brugergrænseflade til smartphones.