Facebook ryster posen gevaldigt

Du skal fortælle din historie med en tidslinje, mener Facebook - der også står klar med omfattende nyskabelser.

Foto: JUSTIN SULLIVAN
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

En af de mest omfattende forandringer af det sociale netværk, Facebook, blev i går præsenteret af stifteren Mark Zuckerberg på selskabets udviklerkonference i Californien, f8.

Ændringerne i Facebook kommer efter at netværket har mødt øget konkurrence fra blandt andet Googles netværk, Google , der på meget kort tid har scoret millioner af brugere.

Fremover skal Facebook-folket således til at vænne sig til at fortælle om sig selv via tidslinjer - en slags scrapbog, hvor man kan fylde indhold på, så det præsenteres kronologisk.

Også de ting, man allerede har lagt op på sin profil, vil kunne findes på tidslinjen - men skal man have fuld glæde af ideen, kræver det, at man offentliggør billeder og detaljer fra hele sit liv på tidslinjen - helt tilbage fra fødslen.

Tiltagene er et led i Facebooks pågående arbejde med at få brugerne til offentliggøre mere og mere om dem selv - hvilket så igen skaber trafik, og ikke mindst loyalitet, fordi den tid, man har brugt på at oprette en detaljeret Facebook-profil vil være spildt, hvis man skifter til en konkurrerende virksomheds netværk.

Tidslinjemuligheden bliver rullet langsomt ud, og man må således væbne sig med tålmod, hvis man hører til dem, der længes efter en sådan scrapbogslignende funktion.

Den nye tidslinje er dog blot en blandt flere nyskabelser. På forhånd havde Facebooks nye sociale apps vakt stor interesse, i det Facebook nu har indgået aftale med en række medieselskaber og indholdsleverandører som for eksempel Netflix, Spotify og Rdio om at levere et socialt lag til deres tjenester.

Det er aftaler, der ikke er tilbundsgående uddybet - men detaljer om de enkelte apps er allerede sluppet ud. Blandt andet tales der om 'read, watch og listen'-deling, altså deling af hvad man læser, ser og hører.

Blandt andet har Washington Post lavet en sådan social app til Facebook, hvor man giver appen lov til automatisk at publicere alt, hvad man klikker på, direkte til ens newsfeed. Man bliver altså ikke spurgt først.

De ting, man læser, bliver således også puttet på den nye Timeline. Kaster man sig over sociale apps som disse, er der således endog særdeles god grund til at tænke over, hvad man laver på nettet, så man fx ikke automatisk kommer til at offentliggøre over for sin chef, at man læser artikler om tips til jobsøgning.

Det samme kan lade sig gøre med Spotify, hvor det automatisk offentliggøres, hvad man lytter til

Til f8-konferencen forklarede Mark Zuckerberg, at det blot svarer til, at vennerne glor i ens pladesamling, når de er på besøg i ens hjem.

Mulighederne med sociale apps er dog uanede - og eksempelvis blev det demonstreret, hvordan man med Nikes sociale træningsapp automatisk kan offentliggøre hvor man løber henne - mens man faktisk gør det.

Dermed kan alle ens venner, familie, kollegaer - og måske også hele verden, hvis man har glemt at justere privatlivsindstillingerne, overvåge ens færden på en nem og ubesværet måde.

Se en demo af Facebooks tidslinje her:

Og her kan du se, hvordan de nye sociale apps virker.

Tilmeld dig Tech & Videns ugentlige nyhedsbrev - og få det hver torsdag!

INFOshop: Guide: Bliv sikker bruger af Facebook